Tuesday, October 14, 2008

Ujian? dimana kita...

Aku baru sahaja mengikuti ceramah YAB Lim Guan Eng di Perniagaan China di Kota Bharu. Terasa terpukau juga mendengar kalimat-kalimat yang keluar dari bibirnya, biasanya kalimat yang diperkatakan diguna oleh orang Melayu beragama Islam. Terkadang orang Melayu pun tidak berupaya mengeluarkan kalam seperti ucapan Ketua Menteri P.Pinang. Keadilan yang ingin dilaksanakan Khalifah Abdul Aziz ingin diikutinya, dan kita semua tahu betapa keadilan yang dilaksanakan oleh Khalifah menyebabkan tidak terdapat orang miskin pada zamannya. Betapa azimnya hamba Allah yang dapat melaksanakan amanahNya. Aku berdoa pada Allah moga-moga dibukakan pintu hatinya (Ketua Menteri P.Pinang) untuk menerima hidayah dari Allah.

Dalam kesempatan ini aku ingin berkongsi dengan sahabat tentang luahan hati Presiden i-Grad pada blognya yang dapat dibaca pada msk-net. Zaman belajar dan berjemaah di kampus tidak sama dengan realiti yang kita hadapi sekarang ini. Kalau di alam belajar kita tidak terlalu memikirkan ongkos atau masalah rumahtanga atau keluarga atau masalah rakyat, kita hanya memikirkan jemaah yang kelompoknya tidak terlalu complicated, tidak terlalu besar dan meluas. Tapi sekarang kita berada di medan yang sebenar untuk menguji di mana kita sebenarnya. Dan kita bersendirian uantuk melaksanakan sepatutnya untuk dilaksanakan. Ujian yang Allah datangkan dengan pelbagai bentuk untuk melihat bagaimana kita menghadapi ujian tersebut. Kita seorang yang diberi ilmu yang lebih dari orang lain maka ujian yang Allah datangkan mesti setinggi ilmu yang diperolehi. Kita tidak sama dengan orang kampung yang tahap pembelajaran dan pemikiran pada tahap biasa. Lantaran perbedaan yang tinggi ini maka salamatussodr (sikap berlapang dada) perlu dipraktikkan setelah sekian lama kita pelarinya secara teori ketika mana masa pengajian dahulu. Ujian yang akan datang dan terus datang demi mengangkat darjat kita pejuang agama Allah ini ke peringkat yang lebih tinggi.

Perhatikan Rasul ulul 'azmi yang lima itu menghadapi ujian melebihi 20 orang rasul yang diketahui. Rasul Ulul 'azmi ini diangkat darjatnya di peringkat yang tinggi. Maka jangan mudah mengeluh kerana keluhan adalah sikap orang yang berputus asa, orang yang berputus asa adalah mereka yang putus harapan dari raja' kepada Allah. Maka doakanlah untuk kita dan kepada sahabat agar diberikan Allah kehebatan melawan ujian-ujian mendatang. Tapi tanpa ujian manusia tidak tahu mengukur skala imannya. Maka berterima kasihlah pada ujian Allah kerana itu tanda Allah menyayangi kita.

No comments: