Tuesday, April 28, 2009

pandangan2 yg panas

Kita merai padangan, tetapi terkadang kita akan rasa panas dengan pandangan, hatta dari sahabat yang baik , memahami kita terkadang berlainan pendapat dari pandangan kita. Itu adalah perkara biasa. Ustaz Nik Abduh dalam blognya meredakan isu yang ditimbulkan olehnya. Aku rasa pendangannya dapatku fahami dan agak bersetuju dengannya.


Ustaz juga telah menerangkan siapa pembantu tok guru dalam politik khususnya. Di sini bukannya untuk mencari siapa yang Ustaz N.Abduh maksudkan, tapi jadikan iktibar dan sempadan buat diri kita, dalam perjuangan ini adalam muslim, kafir dan munafik. Hatta perjuangan Rasulullah bersama sahabat. Khalifah Uthman bin affan juga dibunuh oleh sesama Islam, maka dalam selut kita tidak pasti siapa yang bersalah. Maka jika terasa maka istighfar dan bertaubatlah, jangan sesekali PAS ini jatuh di tangan kita, na'uzubillah.


Dengan harapan dengan keluarnya pandangan Ustaz N.Abduh ini maka boleh melegakan urat saraf sesiapa yang terasa terseliuh pandangannya. Sikap mereda perlu ada dalam politik ini. Moga kita tidak akan bermasam muka dengan hanya sedikit pandangan yang khilaf. Redha meredhai dengan kekhilafan yang berlaku, agar tidak berlaku perpecahan.

No comments: