Monday, December 21, 2009

Sanah hilwah 1431H

Hijrah pemula bicara sebuah dakwah yang bermula dan sedang berlangsung sekarang ini, melihat Islam naik dan turun mengikut pembawanya. Lemah dan kuat. Menelesuri perjuangan Rasulullah pastinya tidak termampu untuk diikiuti 100 peratus tetapi Rasulullah adalah guru yang paling ideal untk kita ikuti. Perjalan ketika mengadakan ibadat umrah beberapa bulan yang lalu mengingisafkan diri betapa pengorbanan yang amat-amat tinggi yang dilakukan oleh Rasulullah demi menempatkan Islam ditempat yang selayaknya. Bumi Madinah adalah yang paling sesuai untuk pengembangan Islam, dengan geografi dan penduduknya yang bersesuaian Islam bermula.


Melihat suasana perjalanan Rasulullah dari kota Mekah ke Kota Madinah atau Yathrib ketika itu, aku insaf diri betapa Rasulullah berkorban jiwa raga demi melihat Islam tersebar keseluruh umatnya. Perjalanan yang memakan masa 8 hari, hanya 8 jam berbas aircorn. Tetiba rasa sebak, apakah aku mampu menjadi seteguh pualam untuk menjadi pendakwah yang benar-benar ikhlas menyebarkan seruan Allah dan RasulNya? Sanggup menghadapi tekanan dan sebagainya. Sekarang musuh dar dalam dan luar, kalau dari luar mungkin berupaya menghalangnya tetapi bagaimana musuh dari dalam. Hmm hanya iman yang dapat menangkalnya dengan jitu. Maka tida dapat tidak (la budda) peranan iman perlu ditekankan dengan skala semakin meningkat bukannya menurun. Walau iman bertambah dan mengurang sepatutnya iman perlu dimantapkan dan gunalah apa cara sekalipun demi kemantapan tersebut.

Sempena tahun baru ini sepatutnya azam turut menjadi baru. Ketika aku masih belum meningkat dewasa sellau ditanya tentang azam, maka banyaklah azam yang kutanam. Dan pada hari ini tidak terlalu lewat untukku bertanya 'bagaimana azam 1431 kali ini?'pastinya yang best2 untuk diterjemah dalam perbuatan kita tahun ini. Semoga azam bar ini pemaagkin kehidupan yang paling baik kita dukungi. Umat Islam yang terbaik adalah hari ini lebih baik dari semalam dan esok adalah lebih-lebih baik dari hari ini, InsyaAllah..Siiru 'ala barakatillah.

No comments: