Tuesday, September 29, 2009

menilai diri sendiri

Keadaan biasa yang kita alami adalah kita gemar untuk mencari kesalahan orang lain. Rasanya dan tiba masanya untuk kkita tilik diri sendiri sebelum mencari kesalahan orang. Kita tidak semestinya betul dalam sesatu keadaan yang berlaku. Dalam suasan canggih ini melalui blog atau facebook atau email kita menwar-warkan kesalahan orang terdekat atau sahabat-sahabat yang kita terasa sakit hati padanya melalui gambaran tulisan kita kepadanya. Tidak melalui percakapan hati ke hati. Maka banyak juga kesilapan yang berlaku.


Sahabat-sahabatku ramai yang mengalami perceraian atau perpisahan lantaran masalah komunikasi. Sikap faham memahami telah jauh tersasar dari sepatutnya. Bagaimana mungkin untuk memujuk atau berdakwah melalui cara hikmah kiranya hanya melalui tulisan kita gunakan sedangkan pelbagai cara Islam tunjukkan untuk manfaat umatnya. Ujian buat lepasan degree adalah masalah komunikasi dan kelemahan dalam mengenali sahabat terdekat dan orang terdekat. Allah telah tentukan jodoh anda maka tetapkan jodoh tersebut sebaiknya. Cuba cari semula titik persamaan bukan sebaliknya.

Suasana semasa belajar amat berbeza dengan alam pekerjaan. Alam rumahtangga yang diimpikan menjadi sebaliknya apabila tidak mampu untuk mengemudikan dengan harapan yang diharapkan. Waktu solo impian beruamhtangga didoakan apabila sudah berumahtangga masalah terlalu banyak hingga perpisahan diminta. Hidup bukan senag, betul tapi bukannya hidup untuk selamanya. kiranya hidup hidup sebaiknya, hubungkan antara kita sebaiknya, cuba tidak datangkan titik hitam dalam pergaulan. Susah untuk melakukan tetapi berusaha yang terbaik Allah akan bersama kita. Hidup ini umpama masuk pintu luar keluar pintu dapur, sekejap dan sebentar cuma. Fikir-fikir dan ubah-ubah apa yang patut. Siiru 'ala barakatillah.

No comments: