Sunday, June 14, 2009

menghadapi rintangan

Aku membaca satu email dari pelajar mungkin yang bakal grad dari pengajiannya mengutarakan kebimbangan lantaran perkara yang membimbnagkan berlaku dalam PAS dan terasa untuk berniat untuk tumpukan kepada alam pekerjaan semata tanpa keterlibatan dalam parti. Begitukah sebenar situasi yang berlaku, kiranya telah ditarbiah dan diasuh untuk berada di medan tetiba melihat medan sedang diserang dari dalam dan luar dari musuh yang tersembunyi dan zahir tetiba diri merasa kecut untuk mengahdapi yang sebenar.


Untuk apa berada dalam pentarbiahan kiranya diri dan jiwa tidak mampu menghadapi rintangan, kita tidak akan tahu setara mana kemampuan diri sebelum diri diuji dengan ujian-ujian yang mematangkan dan memasakkan kita dengan etika kepartian. Mana ada parti Islam yang tidak dilanda musibah, hatta umno turut berdepan dengan masalah. Tegakah kita berada di tempat yang selamat (kononnya) dengan tumpuan kepada keluarga dan makan gaji dan tidak langsung menolong Islam sedangkan dahulu kita pernah berbaiah atas namaNya untuk menolong Agama Allah. kita pernah bersumpah dan jangan sampai dimakan sumpah sendiri.

Apa yang sedang berlaku adalah ujian untuk kita, maka jangan cepat melatah apabila melihat perkara baru dalam parti, kita sebagai budak kecil perhati dan bersuara apabila diperlukan, Ringankan tulang, sanggup berada dimana-mana kondisi hatta sebagai pemandu, mudah diminta tolong, sentiasa bertanya jika diperlukan, ringan mulut, sentiasa senyum dan jangan cepat mengata sebelum kita ketahui sebab yang berlaku.

Mungkin tips diatas tidak berpadanan yang sahabat perlukan tetapi cubalah kita merai orang maka orang akan merai kita. Cuba lakukan yang terbaik untuk orang pastinya Allah akan berikan yang paling terbaik untuk kita.

No comments: