Monday, June 8, 2009

menilai diri

Selesai sudah muktamar ini pada kali ini dengan pimpinan yang baru. Semoga kerja-kerja yang akan dilakukan selepas ini semakin mantap. Dalam Muktamar Muslimat baru-baru ini aku melihat dan memerhati keadaan dan suasana di muktamar yang berlangsung di Dewan Bankuet, MBSA, Shah Alam. Betapa canggihnya bangunan dan kami tersesat untuk mencari bangunan MBSA. Walau bagunannya tinggi dan tersergam indah tapi aku bukan orang tempatan yang mengenali tempat tersebut. Pada permulaan masuk ke Shah Alam kami mengambil masa untuk sampai ke destinasi. Pengalaman yang paling berguna, dan penganjur tidak meletakkan bendera PAS yang banyak menyebabkan kesesatan tersebut berlaku. Sepatutnya sebagai penganjur perlu meletakkan lambang PARTI PAS sempena muktamar yang julung kali diadakan setiap tahun. Bukan semua perwakilan dan pemerhati dari negeri Selangor atau Shah Alam.

Masalah seumpama ini perlu diberi perhatian oleh negeri-negeri lain kiranya tahun hadapan menjadi tuan rumah bagi muktamar PAS. Ketika Kelantan menjadi penganjur kita buat sehabis yang baik, terkadang menyediakan rumah tumpangan untuk ajk muslimat, tapi tidak berlaku sebaliknya. Benar, untuk praktikkan hadis nabi agar menghormati tetamu amat susah untuk dilaksanakan kiranya kita tidak dibiasakan untuk melakukannya. Memang agak payah juga untuk menjadi penganjur segala perkara perlu dititikberatkan, tetapi bila lagi mengambil pengalaman untuk menjadi tuan rumah pada sesuatu keraian.

Dan masa inilah kita menilai dan memerhati keadaan, memerhati pemerhati dan perwakilan mengambil bahagian. Kini bekerja dan terlibat dengan parti aku akan pastikan tidak akan 'miss' muktamar PAS kerana sudah beberapa kali aku terlepas mengikutinya. Aku tidak lagi diberi kesempatan untuk menjadi perwakilan tetapi kiranya aku berpeluang aku akan pastikan paling kurnag untuk kemukakan soalan atau bahas ucap tama. Tapi perasaan tersebut tidak lagi berada di tahap untuk kearah itu. Aku menjadi pemerhati atas segalanya.

No comments: