Tuesday, June 2, 2009

berkhutbah?

Muktamar menjelang kembali kali ini. Tahun lepas aku ke Perak bersama muslimat negeri hanya sebagai pemerhati dan kali ini juga sebagai pemerhati. Kalau diberi peluang untuk menjadi perwakilan apa yang perlu kulakukan? Biasanya seorang perwakilan perlu bercakap?paling kurang. Aku ingat semasa aku menjadi perwakilan semasa mewakili rumah negri aku pastikan mengeluarkan suaraku, paling kurang untuk membahaskan usul yang dikemukakan. Dan dari situ aku mula belajar bercakap (depan khalayak).

Tetapi apabila pulang aku terpaska bermula dari bawah untuk belajar bercakap tentunya di khalayak ramai. Sebab 1-aku perlu perlahankan intonasiku 2-merendahkan sedikit logik-logik ilmu yang dipelajari (jangan terlalu gunakan falsafah) 3-kuasai loghat tempatan 4-menguasai atau mengetahui situasi masyarakat setempat.

Tetapi tidak rugi sebenarnya, sekurangnya aku tidak terketar untuk bercakap, perkara-perkara di atas semestinya aku pelajari atau perlu lagi menambahkan thaqafah(pengetahuan) dalam bidang-bidang lain.

khutbah? aku pernah ada madah dalam khutabah, pada tahun 3 semasa aku di al-Azhar, memang menarik. rupanya praktikalnya beberapa tahun selepas itu. Orang yang sedap berceramah tidak semestinya hebat dalam perkara yang lain. Terkadang kita rasa hendak melantik seseorang itu untuk menjawat jawatan tertinggi lantaran kehebatannya dalam berceramah. Sedangkan dia sebenarnya agak lemah dalam mentadbir. Apa yang keluar dari mulut terkadang tidak serupa yang yang teori serta praktikal. Itu adalah lumrah alam yang Allah menjadikan manusia bukan seratus peratus hebat dalam semua perkara. Maka kelemahan yang ada perlu diakui, susah sangat ke nak mengatakan aku tidak pandai dalam sesuatu perkara, atau kita hanya pandai tetapi sebenarnya tidak.

Tidak rugi untuk orang mengetahui kelemahan kita, kerana dengan kelemahan tersebut moga-moga ada sahabat yang tolong membetulkan. kiranya kita terlampau payah untuk menerima mungkin kita tiada sahabat yang bakal merubah kita kearah kebaikan.

Tidak payah untuk mempelajari sesuatu asalkan kita yakin untuk melakukannya. Begitu juga ilmu bercakap atau berkhutbah di depan khalayak. Jika kita rsa amat takut atau tidak ada idea untuk berkhutbah?maka usahakan untuk menjadi berani. Carilah bagaiaman klunya dan ianya berasa di tangan anda.