Wednesday, May 27, 2009

Bahas @ tesis keadilan

Semasa aku belajr di al-Azhar cara untuk menulis bahas (tesis) bukan menjadi satu perkara yang payang untuk dilakukan, kerana susah untuk mencari rujukan tapi untuk emnulisnya bukannya payah kerana kami hanya perlu menulis di kertas kajang atau kertas A4 tanpa perlu menaip di komputer. Betapa canggihnya, kurasakan.Tidak perlu menulis bertatih-tatih dalam bahasa arab. Menggagau juga untuk mencari huruf-huruf arab. Tetapi kalau yang belajar di peringkat M.A semesti penulisan adalah ditaip. Tetapi biasanya pelajar kita mengupah sesiapa yang menaipnya. Dalam keadaan kepayahan untuk mendapatkan laptop atau komputer. Betapa kami tidak dikurniakan kemudahan seperti pelajar di Malaysia atau over sea yang lain. Itu lah sistem al-Azhar yang ketinggalan sistem komputernya tetapi tetap canggih tentang keilmuan thurasnya. Aku tetap berbangga dengan al-Azhar, segala sistemnya adalah simpanan dalam kertas dan ditulis tangan.

Kini aku sambung belajar di bumi Malaysia, dan terasa susah padaku kerana perlu menaip dan membetulkan tulisan atau bahasa sebaiknya dalam tesisku kali ini. Tetapi untuk mencari rujukan bukan suatu kepayahan kepadaku. Begitu dalam melaksanan kan sesuatu kerja pastinya adalah payah dan senangnya. Bahas akau kali ini ialah antara syarat bagi qadi ialah adil. Syarat-syarat qadi banyak dan aku menggemari syarat adil.

Adil yang tidak condong kemana-mana pihak. Selepas kes Perak terjadi keadilan menjadi semakin pudar di neagra kita. Kes Altantuya juga tiada penghujungnya, disebut bakal disumbat ke ISA, maka adil lah hanya membisu dan merelakan apa yang pihak atasan lakukan. Kebenaran perlu diperjuangkan, keadilan Islam adalah keadilan yang sebenarnya.

Bhas akanku sudahkan tetapi isu keadilan akan selamanya dipertaruhkan di kamar penghakiman. Mka bertindakalah atas landasan keimanan bkan kenafsuan. Hukum Allah amat-amat adil tidak mengenal sesiapa, maka adili diri, sahabat, keluarga dan sesiapa dikeliling saya, awak, anta, kamu dengan nilaian iman bukan hitungan nafsu semata.

No comments: