Monday, August 10, 2009

bagaimana ingin bahagia dalam hidup?

Firman Allah Taala yang bermaksud:"Sekiranya kamu menghitung nikmat-nikmat yang Allah berikan pastinya manusia itu tidak akan terhitung.."dari Surah Ibrahim ayat 34.


Betapa banyaknya nikmat yang diberikan Allah Talla, pastinya kita tidakkan terhitung, nikmat menyedup udara, dapat merasai sedapnya nasi dagang, nikmat boleh bercakap, mendengar, berlari, menggerakkan jari, memakai pakaian yang baik dan seumpamanya, makanya tidak dapat dihitung.

Kiranya kebahagian adalah hakikat hubungan dengan Allah Taala dan keimanan kepadaNya. Dengan asas amalan yang soleh semata kepadaNya. Firman Allah Taala lagi yang bermaksud: Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya kerana Allah Taala. Itulah tanda kebahagian kepada Allah Taala.

Makanya segala amal perbuatan tentunya dilafazkan bulat ikhlas kerana Allat Taala, kerja tidak terkeluar untuk mendapatkan upah. Aku bersetuju 120% dengan kata-kata YB Dato' Mohd Amar tempoh hari. Satu peringatan yang selayaknya para petugas Agama Allah ini mengambil pedoman dan dijadikan sempadan sepanjang hayat. Kita hidup untuk tegakkan Islam dan bukan sebaliknya, maka perkara niat bukan boelh diambil lewa, demi Islam kerja keras perlu dilakukan.

Kebahagian akan tergambar bila mana niat yang asal itu dilaksanakan oleh peniatnya. Kurangkan rasa dalam hati kepada sahabat dan zhon yang berlipat-lipat dalam mengata domba hati kepada mereka disekeliling. InsyaAllah kita akan bahagia dalam melayari samudera pelayaran hidup ini.

No comments: