Thursday, August 20, 2009

Ihya' Ramadhan

Ahlan wasahlan ya Ramadhan, pastinya terawaih tahun ini bersama para muslimin dan muslimat di dataran Stadium Sultan Mohd ke-V. Syeikh Rajab yang didatangkan dari tanah Mesir sekali lagi bersama kita. kelmarin di Dewan Teratai program Semarak Ramadhan anjuran UPKN beliau memperdenagrkan bacaanya kepada hadirat peserta. Tahun lepas belaiu bergandingan dengan syeikh yang agak muda (aku lupa namanya). tetapi aku terasa denagn bacaan Syeikh Rajab, kerana pada noktah yang memberi keinsafan boleh dirasi oleh ma'mun, intonasinya juga boleh merasai setiap ayat yang menjelaskan suasana dan keadaan ayat tersebut.


Suasana di Mesir dulu amat berbeza dengan Malaysia, orang arab menghidupakan suasana Ramadhan dengan menghidupakan lampu fannus (semacam pelita), rumah orang ISlam bergemerlapan dengan lampu fannus. Malam dihidupakan dnegan qiam dan bacaan al-Quran. Siaran televisyen menghentikan cerita-cerita dan drama-drama berunsur duaniawi yang dihidupkan hanya berita, info, rencana, kuliah dan tafsir al-Quran. Itulah susana yang negara yang berbangsa arab, dan kita yang mengaku negara Islam ini tidak menghidupakan bulan yang sepaptutnya dihidupkan ini.

Allahumma balighna ramadhan (Ya Allah sampaka kepadaku Ramadhan) kita tidak pasti bila berakhirnya nafas ini, maka ramdhan ini mungkin ramadhan yang terakhir maka kita perbuatkan yang sehabis baik

No comments: