Tuesday, August 18, 2009

Tadarrus Surah an-Nahl

Tadarrus surah an-Nahl ayat 120 - 128 merupakan surah pilihan tadarrus kali ini. Bermula ramadhan ini seluruh Kelantan mengambil Surah ini sebagai tadarrus di semua peringkat. Di masjid SUK sudah ayat yang ke tiga iaitu ayat 124 yang bermaksud: "Sesungguhnya hari Sabtu itu dijadikan (hari kelepasan yang wajib dihormati) atas orang-orang (Yahudi) yang telah berselisihan padanya. dan sesungguhnya Tuhanmu akan menghukum dii antara mereka pada hari Kiamat tentang apa yang mereka telah berselisihan padanya"


Larangan Allah kepada Bani Israel menangkap ikan pada hari sabtu. Maka Allah telah menurunkan bala berupa sumpahan kepada mereka. Antara yang terkena sumpahan tersebut adalah:
^Penangkap ikan
^menegur perbuatan menangkap ikan
^mengkritik kerja penangkap ikan walau mereka tidak turut serta


Mengikut ahli tafsir (mufassirin) mereka bertukar menjadi kera atau kelakukan mereka seumpama kera. Dalam sejarah manusia tidak pernah terjadi kera kepada manusia, tetapi menusia menjadi kera. Kerana telah tersebut dalam ayat di atas.


Pentazkirah semalam telah membawa cerita bagaimana seorang Muslimat berasal dari Mesir dan bermastautin di German Timur telah syahid dalam mempertahankan tudungnya. Beliau telah dibunuh di mahkamah oleh orang yang membuat provokasi kepadanya. Marwa as-Syarbini syahid mempertahankan Islam beserta suaminya, dan kita tidak lagi digugat keIslaman kita, hanya diombak oleh perasaan dan hati. Jika hati diombak dengan thunami yang tidak beropenghujung maka bukanlah sekuat ujian nyawa dituntut untuk mempertahankan Islam.

No comments: