Thursday, August 27, 2009

cekal setara mana iman kita?

Kata-kata orang, hidup ini umpama roda, terkadang di atas terkadang di bawah. Setiap kita akan mengalami ujian, terkadang kita rasa seorang diri untuk menghadapinya, terkadang kita bersama sahabat atau keluarga. tetapi ujian tetap menghampiri manusia selagi dia bernama manusia. Kenapa rasul-rasul yang diuji dengan pelbagai ujian di gelar 'rasul 'lul 'azmi'? kerana mereka diuji untuk memantapkan keimanan mereka. Maka kiranya kita diuji bermakna kita adalah yang digolongkan untuk bersama golongan Allah memberi prihatin.


Sebenarnya ujian tersebut untuk meningkatkan darjat kita di sisi Allah Taala. Mana mungkin jalan ke syurga dengan cara yang mudah, pertentangan antara nafsu dan iman sering kali bercanggah. Dan terkadang kita merasa bahawa iman kita telah melakukan keputusan yang baik tetapi sebaliknya berlaku.


Dalam persahabatan kita yang sentiasa diuji, maka sekarang kita hanya bersendirian, hilang sekejap teman untuk berbicara, tetapi tetap Allah menggantikan dengan yang lebih baik yang kita miliki sebelum ini. Betapa segala kesulitan ada keringan yang telah ditetapkan Rabbul Izati. Kisah Nabi Ibrahim apabila di kunjungi Malaikat Maut untuk mengambil nyawa, tetapi ditanya Nabi Ibrahim 'aku adalah kekasih Allah, mana mungkin kekasih Allah akan mati', malaikat maut terasa bersalah maka kembali berjumpa Allah, maka Allah berfirman kalau mati baru dapat bertemu denganKu'. Wahai diriku, nafsuku, tidakkah aku terasa ingin bertemu Allah Taala? Ya Allah aku amat rindu padamu. tetapi aku perlu melalui kematian terlebih dahulu, dan terimalah segala amalanku Ya Allah.

Dan keberadaan kita di dunia ini bukan selamanya, kita menghirup udara ini hanya seketika sahaja. Dan entah bila akan diambil kembali dari jasad ini. Dan selama mana kita berada di dunia ini , perkemaskan kedudukan iman kita yang jitu kepada Rabbul Izzati. bagaiman dan caranya? belajar itu yang perlu dilakukan oleh umat Islam, bukan menanti tetapi mencari.

No comments: