Tuesday, August 18, 2009

lasykar pelangi

Aku sedang membaca novel lasykar pelangi catatan seorang insan yang bernama Andrea Hirata yang bermukim di Pulau Belitong seberang sana. Aku tertarik dengan serba kekurangan anak-anak kecil di pulau tersebut tetap semangat untuk mengutip ilmu di sekolah yang serba kekurangan infrastrukturnya tetapi tetap melahirkan anak-anak pintar pembela agama dan bangsa.


Betapa jauh mereka meninggalkan kita dengan kekurangan yang ada tetapi mereka tetap semangat dalam meneruskan hidup. Semalam aku berusrah dengan Nisa' kawasan Kota Bharu dan alhamdulillah kehadiran yang membanggakan, kiranya usrah sesama kita dapat memberikan infak yang selesa dapat mengeluarkan pendapat dan tidak terlalu serius. Kalau aku bersama muslimat keadaannya berlainan sedikit. Kerana aku hanya menjadi pemerhati dan pendengar yang setia dengan menambahkan ilmu kepadaku tentang masalah muslimat dan masalah yang berlaku dalam kawasan mereka.

Kami juga ada membincangkan tentang memberi usrah kepada anak-anak pimpinan. Idea k'aida (Pengarah Nisa' Kota Bharu) yang amat-amat baik, harap-harap dapat dilaksanakan. Rata-rata kita menghadapi masalah ini, ketidaklibatan anak-anak pimpinan dalam jemaah Islam patut difikirkan bersama.

No comments: