Monday, May 25, 2009

perlembagaan Malaysia dikoyak2

Isu Perak yang tidak tahu bila ada koma atau noktahnya, tidak tahu dan tidak boleh dibaca. mengikut Tok Guru kiranya mahkamah yang menetapkan menteri besar biarpun dipilih rakyat. So tidak perlu ada pilihanraya di negeri yang kononnya berdaulta dan berpelembagaan kononya. Dalam keadaan hampir muktamar pelbagai juga isu yang hadir yang mencemaskan terkadangnya. Isu rasuah dalam parti Islam, aku secara peribadinya menentang pandangan tersebut, dan agak bersetuju dengan pandangan Dato' Mohd. Amar tidak perlu mengisytiharkan harta takut-takut ada isu rasuah. Kenapa perlu disiasat kiranya majlis syura telah menetapkan bahawa tiada rasuah dalam parti. Noktah dan teruskan agenda lain yang banyak lagi yang perlu dilakukan dan dibuat. Kerja baru bermula jangan cuba datangkan masalah di diapan. Masalah jangan dicari, kalau dah datang tangani dengan cara yang hikmat.

Rasulullah S.A.W telah mengajar kita bagaimana teknik-teknik berperang, bagaimana menghadapi musuh dan bagaimana kita diajar agar menjaga hazar dan kerahsiaan dalam peperangan. Tetapi apa yg kita pelajari nampaknya semacam ilmu diangin lalu, tidak ambil manfaat atas apa yang kita perolehi, dan kita sudah berani mengeluarkan kenyataan demi kenyataan atas apa yang berlaku. Kiranya bertepatan alhamdulillah tetapi sekira berlaku sebaliknya, bagaimana untuk membaiki dan menjernihkan kembali masalah yang kita timbulkan? Maka kiranya kita dilantik pada potfolio yang tidak kuang pentingnya dalam sesuatu organisasi atau dalam mana-mana kedudukan dalam parti sepatutnya perlu dirujuk apa-apa kenyataan yang ingin dipublicka, takut nanti fitnah yang tidak koma bakal melanda bukan setakat diri kita malah parti ISLAM ini.

Tidak rugi segala pentarbiahan yang diperolehi sebelum ini, kerana tempoh dahulu telah berlalu dan sekarang kita adalah kita yang telah ditarbiah secara efektifnya sebelum ini perlu melaksanakan tanggungjawab Islam kepada kita dengan sebaiknya.

No comments: