Monday, May 4, 2009

Teguran membina bukannya menyakitkan

Blog dan web menjadi medan untuk menyakitkan perasaan seseorang atau menceritakan perihal peribadi sama ada berbentuk naluri perasaan yang dialami olehnya. Terkadang kita merasa malu apabila cerita rumahtangga ditulis, mungkin perasaan bahagia bila bergelar suami atau isteri ingin dikongsi bersama sahabat yang membaca blog kita. Perasaan yang tak terbatas dilukis dalam blog.

Juga melakar perasaan marah dan perasaan tidak puas hati terhadap seseorang menggunakan ayat yang juga menyakitkan kita yang membaca, padahal kita tidak kena mengena dengan orang yang dimaksudkan, tetapi di situ keterlancaran ayat tempias juga kepada orang lain.

Membaca dan mengulas apa yang ditulis oleh seseorang perlu menggunakan ayat yang sebaiknya. Cara berhikmat selaku kita seorang yang ditarbiah dari segi dalaman dan luaran. Komen yang aku baca dan teliti melalui blog semestinya tentang komen kepada tulisan Ustaz Nik Abduh terkadang memeningkan kepala. Ada juga kedapatan ayat yang menyakitkan, tidakkah kita boleh mengkomen dengan ada rasa tawaddu' dan hikmat, anak Tok Guru ini sahabat kita juga. Jika kita ditegur tidak memakai stokin (bagi muslimat)kita bukan ingin melihat kepada teguran yang dibuat sahabat tetapi siapa yang menegur aku. Tilik dulu diri kita kiranya kita ada kekurangan, kiranya kita sudah mengenakan pakaian yang dituntut oleh Islam maka tengoklah kepada penegur tersebut. Mungkin ada disitu penegur tersebut yang salah.

memang iman tidak dapat diwarisi seumpama harta tetapi percikan dari ayah kepada anak ada kesannya. Dan sianak bukan tidak mengaji atau belajar seumpaman ayahnya, kemungkinan ilmu yang dikuasai ayah melebihi anak atau sebaliknya. Pendapat tidak semestinya sama, tetapi pendapat perlu dihormati. Bagaimana untuk menghormati pendapat sahabat? Rai dahulu atau puji kemudian bahas satu persatu bukannya dengan ayat yang menyakitkan. Penerangan dari akhbar lagi memeningkan kita. Bakal membakar ukhuwwah sesama kita. Maka kepada para blogger ulaslah, komen, tulislah tetapi prinsip penulisan Islam perlu disemat dikepala tidak perlu diketepikan. Bukan untuk berlaku sinis tapi betullah qulil hakk walau kaana murran.

No comments: