Tuesday, May 26, 2009

ukhuwwah fillah





Usrah kali usrah santai di marrybrown sambil menghafaz surah al-insan. Aku sebenarnya pernah menghafaz surah ini tapi berterabur sebab tidak menghafaz secara istiqamah, menyebabkan hilang begitu sahaja. Maka dalam usrah kami aku mengsyorkan selepas kita baca tafsir kita hafaz, baru ingat dan lekat di kepala. Maka secara paksa rela 31 ayat dapat di semat ke dada, moga2 hingga akhirnya melekat InsyaAllah. Melalui usrah kita mendapat pelbagai manfaat yang tidak dapat dibilang dengan jari, dan alhamdulillah aku berbangga dengan ahli usrah yang ada.

USRAH!!Ada juga sahabat yang rigid dengan perkataan usrah, pernah usrah diadakan yang datang hanya beberapa orang sahaja. Betapa takutnya dengan perkataan usrah. Makanya perkataan usrah perlu ditukar kepada ceria group atau kumpul suka atau sebagainya (rekaan semata).Kenapa perlu takut kepada salah satu pentarbiahan diri? kita takut untuk emnundukkan nafsu maka akan semakin bergeloralah nafsu dalam diri. Nafsu yang tidak mahukan perubahan. Kembali ke tanah air menyebabkan aku tidak mendapat kepuasan bila berusrah, menyebabkan aku mengumpulkan sahabat-sahabat yang sekepala dan pastinya menjadi tunjang kepada muslimat negeri dalam melakukan kerja di kawasan, negeri atau NGO2 Islam. Aku tidak suka kiranya memaksa sahabat-sahabt untuk berada dalam lajnah muslimat contohnya dengan terpaksa, kerana kita bekerja dengan ikhlas bukannya dipaksa, tidak perlu marah-marah dalam sesuatu perkara yang tidak patut. Untuk mendapatkan tenaga kerja yang tidak berbayar ini bukan mudah, makanya tenaga yang ada perlu dilayani sebaiknya selaku ukhuwwah fillah.

Usrah memainkan peranan yang amat penting kepada pekerja-pekerja parti Islam. Fikiri dan muhasabah sebaiknya. Kiranya kita miliki kumpulan usrah yang pelbagai tidak rugi untuk hadiri, moga-moga dihisab Allah dan diirakan Allah pahala yang berpanjangan.

No comments: