Friday, November 13, 2009

'aku aje yang betul..

Lantas apakah yang menyebabkan diri ego sangat untuk mengiyakan apa yang masyarakat dan taulan nasihatkan, Agama (Islam) itu nasihat, punca kepada nasihat adalah Allah dan Rasulnya, juga umat Islam. Dalam keadaan ini rasanya tidak perlu untuk kita menidakkan teguran orang kepada kita. Memmang perit untuk mengatakan atau mengiyakan tetapi 4 atau 5 kali fikir, benar dan betul rupanya apa yang dtegur. Ada seorang staf pejabatku yang terkilan dengan anggota staf yang lain kerana tidak mengamalkan salam, maka aku berbahas dengan mengapa hanya pandai mengomen dengan tidak memulakan perbuatan baik itu. Rupanya perkara yang tidak sebesar mana diperbesarkan. Aku bukan kata salam itu kecil tetapi dalam prasanka muncul dalam kepalnya. Maka esok paginya aku mengucapkan salam kepada semua yang ada, mengapa hanya berani berkata tetapi tidak mampu untuk melaksana. Dan aku mendapat ucapan 'bagus' lantaran perbuatan aku itu. Aku membalas jangan hanya pandai berkata tetapi tidak reti untuk mengota.


'Aku aje yang betul' memang kepala kita khususnya kita yang berada dalam gerakan Islam telah emmunculkan pelbagai masalah dalaman dan luaran, akhirnya aku mengiyakan kata-kata Ustaz Wajdi Hilali dalam mengtakan penyakit-penyakit pejuang Islam yang menyebabkan gerakan Islam tidak menampakkan kejayaan. Antara penyakitnya adalah mengikut syahwat, dengki, kesumat, benci, permusuhan, menyakiti sahabat, zhon yang buruk, khianat, suka melebihkan diri dari orang lain, helah, perbuatan jahat, menyibukkan diri dalam perkara yang bukan-bukan, menzahirkan kebaikan dan menyimpan keburukan, bakhil, pemarah dan seumpamnaya.


Mungkin sifat-sifat di atas menyebabkan sidrom 'aku aje yang betul' dikenalpasti berada pada diri kita, aku dan kamu. Maka aku rasa tidak rasa terlambat untuk mengubahkan kearah keredhaan bersama, buangkan yang keruh ambil fadhilat Ilahi yang lebih utama.

No comments: