Wednesday, November 4, 2009

Apa sebenarnya terselit di hatiku?

Selesai sudah membaca 'Lasykar Pelangi' setelah aku mengambil masa yang agak lama untuk menghabiskannya. Lantaran peperiksaan dan mood yang hampir tiada untuk menghabiskan buku cerita yang bertema pengalaman Andrea Hirata ini. Namun akhirnya aku berjaya menghabiskannya bersama semangat yang baru (tajdid semangat) perlu dilakukan selalu. Bacalah moga kalian memperolehi semangat yang luar bisa. Dalam memnadu kehidupan ini dengan lebih padu lagi.


Lintang contoh genius yang tidak pernah Ikal jumpai dan mungkin juga dengan diriku. Genius dalam keadaan kemiskinan menyekang dirinya untuk terus menguasai ilmu. Ilmu dalam kehidupan ini untuk menyambung kehidupan. Aku rasa diriku bukan sebenarnya ada ilmu sebagaimana kumpulan Lasykar Pelangi, terlalu tumpul dengan ilmu-ilmu akhirat dan dunia. Betapa jauhnya aku dari mereka.

Pencarian ilmu tidak perlu terhenti di sini, selagi jantung masih berdeguk, tidak terhentinya pencarian ilmu. Betapa ruginya diri memeliki diploma, ijazah dan setarafnya ke hingga ke PHD tapi sikap, akhlak adalah diperingkat terendah. Apakah niat dilafazkan ketika berada dibangku sijil tersebut, hanya bertunjangkan sijil semata atau kerana ilmu. Patutlah kehebatan kiota sebenarnya tidak hebat hanya kerana kita pemilik sijil, lain dari mereka yang tidak memiliki apa-apa tapi mereka memiliki kehebatan akhlak yang terpuji. Anda tidak dipuji oleh makhluk bumi mana mungkin ada dipuji oleh makhluk langit. Malahan menjadi kutukan makhluk bawah tanah (na'uzubillah)

Apa yang ada padaku? Yang terselit pada hatiku, hanya aku rasa kekurangan, teramat sangat dalam keilmuanku, doaku aku terus diberi hidayah untuk mengejar ilmu yang ada demi pelengkap diriku ke arah matlamat awal ayat yang diturunkan Allah Talla, Iqra' bismirabbika llazi khalaq...

No comments: