Sunday, November 22, 2009

Nanarkah aku?

Payah sebenarnya untuk mengerti sesebuah perkara sekiranya ianya terjadi kepada diri sendiri terutama yang berkaitan dalam membuat keputusan. Keputusan pula membabitkan kehidupan dan hidup. Wah memang payah, walau jalinan kepada Allah adalah pertolongan yang diperlukan. Tetapi kerja syaitan tidakkan terhenti sehingga hari kiamat. Lagila dalam membuta keputusan yang benar atau dalam keredhaan Allah jua.



Hari itu aku terbaca facebook sahabatku dalam kerisaun mencari jodoh yang sesuai. Memang menjadi dilema buat dirinya, aku syorkan agar sentiasa diri solat hajat dan istikharah demi keputusan yang terbaik. Dan sentiasa menyebut az-zohir (nama Allah 99) untuk menzahirkan jodoh yang Allah telah tetapkan. Maka disini Allah lah yang menjadi pegangan asas buat kita umat Muslim yang berakidah dengan Iman dan Taqwa. Dalam kehidupan ini kita perlukan keputusan yang menyelesakan semua pihak termasuk pihak diri kita. Aku andaikan bahawa solat hajat perlu dilakukan setiap hari. Istikharah merupakan asas dalam membuta pilihan, apa-apa pilihan asalkan ainya bukan bersandarkan nafsu dan bisikan syaitan.


Alasan mengatakan 'sudah Allah tentukan begini, maka kami teruskan'. Benarkah penyataan tersebut dilafazkan oleh kita? Kerana dia tetap mempunyai pilihan untuk mealkukan pilihan. Contoh kita melintas jalan, perlukan daya otak, mata dan ransangan dan anggota kaki untuk melintas. Kenapa tidak otak (daya fikiran), ransangan, deria keenam dan iman juga ilmu disebati demi keputusan yang terbaik kita lakukan. Jangan menyalahkan taqdir ketika kita sedang bermaslaah dalam membuat keputusan tersebut. Apa guna Allah menganugerahkan akal kepada manusia? "Afala tubsiruun?, Allah sentiasa mengsyorkan hambaNya menggunakan akal dalam tindak tanduk urusan mereka.


Maka jangan disia-siakan doa dan harapan kerana itu adalah tali hayat yang kita ada.Tidak terburu-buru kerana itu adalah perangai syaitan. Penceramah tadi dalam program 'koho lamo koho saye' menyatakan cinta itu buta tapi mata kita tidak buta dalam menentukan sesuatu keputusan dalam hidup kita.

No comments: