Thursday, October 29, 2009

kebahagian berada di mana?

Bahagia 'sa'adah' adalah peringkat naluri manusia mencapai tahap yang paling diingini oleh manusia keseluruhannya. Pencapaian 'bahagia' dimiliki oleh manusia adalah berbeza antara satu sama lain. Bahagia bukan perkara yang diperolehi secara automatik tetapi terkadang ianya perlu diusahakan. Kebahagian hidup sebenarnya tahap manusia melakukan amalan ibdat kepada Allah Tuhan yang Hakiki. Tahap pencapaian ibdat yang paling tinggi adalah kebahagiaan hamba dan penciptanya.

Ibadat kita setara mana sebenarnya untuk mencapai tahap kebahagiaan. Kelazatan dalam melakukan ibadat adalah lahir perasaan sayang dan tawaddu'kepada Tuhan Rabbul 'Izzati. Maka sekurang-kurang hubungan kita adalah terasnya hubungan yang baik dengan Allah, maka hubungan sesama manusia akan berjalan dengan sebaiknya. Asal keikhlasan diletakkan di tempat yang utama walau payah tapi itulah ujian demi kemantapan iman ini.

Kebahagian jarang diperolehi dari manusia, kerana bukan semua kehendak kita akan dipenuhi oleh orang tersayang kerana usaha perlu dilakukan walau ianya lahir dari hati nurani. Maka kiranya kebahagian semakin sirna maka usahakan untuk sinarkan ia dengan usaha yang berlipat kali ganda. Pergantungan kepda Allah jangan disipikan kerana itu tunjang yang paling utama.

No comments: