Wednesday, December 2, 2009

Doa pemangkin ummah...

Bising media dengan doa tok Guru ke atas pimpinan Malaysia jua merangkap pimpinan UMNO Malaysia. Kenapa baru nak bising-bisng siap dengan demo lagi depan SUK. Aku pernah mendengar Tok Guru doakan kemusnahan buat pimpinna UMNO satu ketika dahulu, tetapi mengapa mereka tidak berbuat apa-apa? Kerana sekrang media sentiasa memburu Tok Guru dan pimpinan PAS yang lain. Begitu juga dengan blogger2 yang suka-suka untuk membuka aib orang-orang di Malaysia ini. Samada benar atau sebaliknya, kita tidak pasti, tetapi Allah telah berpesan dalam kitabNya, sekiranya datang sesuatu berita maka koreksi dahulu berita tersebut benar atau tidak, takut2 sifasik yang membawa berita tersebut. Kita pun tidak pasti juga bagaimana rupa pembawa berita, entah solat puasanya lengkap atau kurang, hanya Allah yang Mengetahuinya.


Kalau diingatkan bila membawa blog yang memanaskan cuping telinga ini terasa ingin dibantai aje siapa aje penulisnya. tetapi tahap kesabaran perlu didepankan, tetapi tahap untuk membalas perlu ada, kalau tidak Allah tidak akan keluarkan perintah untuk berperang dengan musuh. Musuh itu sudah pastinya berlainan agama yang menentang, sekiranya berkawan walau berlainan agama, Islam mengsyorkan agar memelihara persahabatan itu. Yang paling menakutkan ialah orang munafik, mengaku Islam tetapi membunuh dari dalam, betapa ramainya golongan Abdullah b. Ubay dalam dunia Malaysia umum dan Kelantan khususnya, mengambil kesempatan atas kemenangan yang ada. Berapa lama Allah memberi kemenangan ini, itu tidak pasti. Tetapi selagi masih bernyawa dan punyai akal dan keupayaan dan kekuatan maka kerja perlu dilakukan hingga titisan darah yang terakhir. Sekurangnya jika ditanya malaikat di alam sana, adakah kamu sudah bekerja untuk Islam? maka kita sudah punyai jawapannya.


Doa yag diberikan Allah kepada umat muslimin merupakan senjata yang paling canggih yang tidak mampu ditandingi oleh mana-mana kuasa. Malah doa dari insan yang terpilih. Maka komen peribadiku Tok Guru insan terpilih, maka ketakutan yang dizahirkan oleh musuh sekarang ini atas tindakan doa yang dilafazkan. Doa yang dimaqbulkan Allah antaranya doa orang yang dizalimi dan pemerintah yang adil. Bila hati pemimpin itu dekat dengan Pencipta maka manusia yang derhaka akan merasai bahawa doa itu akan dimaqbulkan, jika bukan hari ini, hari kemudian yang kita tidak pasti bagaimana suasana yang ditetapkan.

Doa itu buka suatu yang enteng, maka berdoalah walau bagaimana situasi kita berada semoga doa itu dimaqbulkan Allah bila tiba masanya yang sesuai, InsyaAlah

No comments: