Monday, December 28, 2009

Ijtima' Pelapis Ulama' Kelantan 1431H






KTC- Kota Bharu di sini berlangsungnya nadwah pelapis ulama' KElantan bermula jam 8.30 pagi hingga 5.00 petang. memang berbaloi betul dnegan pengisian yang benar-benar berisi dari YABhg. Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man, sebagai pembentang kertas kerja yang bertajuk Peranan Ulama' Muda Dalam Merealisaikan Konsep Islam Memimpin Perubahan, Dato' Tuan Ibrahim berkata kita berada di alam lain dan remaja kita berada di alam lain, untuk menyelahkan mereka bukan jawapannya, tetapi sama-sama berusaha mengheret mereka yang jauh dari Iman ke jalan yang benar. Black metal atau balik meta telah menyusur masuk ke bandar Kota Bharu, kiranya gejala ini berlaku dan berlaku, kita akan menerima padahnya. Dan situasi penuntut agama, aku sukakan ayat penuntut agama berbanding ulama' muda atau pelapis ulama' kerana peringkat ulama', suatu perkara yang rasanya tidak tercapai pada keilmuan yang sebenar. Tetapi penuntut agama ialah mereka yang menuntut ilmu Allah yang bersifat akhrawi, ulama' terdahulu digelar ulama' turut mahir dalam ilmu keagamaan juga akademik. Ibnu Sina paar dalam kedoktoran, falsafah juga ilmu-ilmu agama seperti tafsir, nahi soraf dan turt menghafaz al-quran. Amat jauh dari kita yang hanya belajar sedikit dan tidak terlalu lumat ingin diiktiraf sebagai ulama'.


Program tadi memang sedikit sebanyak mengusik perasaan, sebelum memasuki dewan aku diminta untuk mengisi borang kajian. Bukan aku sahaja tetapi semua peserta tentang menjaga solat tahajjud, solat dhuha dan solat berjemaah. Dan hasil statistik tersebut amat memalukan dengan title ulama' ish penuntut agama Allah. Makanya apabila sudah memahami tanggungjawab dan peranan yang perlu dimainkan dengan kepenuhan ilmu di dada amalan sunat ini perlu dianggap besar bukan melaksanakan secara on off. Aku rasa disebabkan kita melakukan amalan sunat secara on off ini menyebbakan kita selalu hilang punca dalam kebenaran, lantaran ilmu turut menyesatkan kita. Sepertimana yang berlaku sekarang ini kepada kawan-kawan yang sefikrah. Ujian demi ujian yang bukan datang dari musuh tetapi dari kewalahan diri. Aku buat keputusan bukan atas status pengajian tetapi ego atau emosi umpamanya. Terkadang muak juga untuk menasihati (kononlah) tetapi sudah menjadi tanggungjawab juga untuk melaksanakan kerja dawah hatta kepada sahabat.

Tugas untuk belajar, belajarlah jangan pula diselewengkan amanah yang diberikan. Usia yag ada kita tidak tahu bila berakhir, mengapa tidak digunakan sebaiknya. Masa untuk memberi, berilah sebanyaknya kerana kita tidak pasti selama mana yang dapat kita berikan. Masa di dunia masa untuk menjana keuntungan bakal membeli syurga kelak. Moga ijtima' penuntut Agama Allah ini bisa merungkai kemalasan untuk bergerak dan memberi semangat baru bersandarkan perjuangan demi kemenangan Agama Allah.

No comments: