Friday, December 26, 2008

Tamrin muslimat DMPNK

24 dan 25 Disember tamrin muslimat Negeri Kelantan adalah kumpulan usrah gabungan DMPNK berjaya dilaksanakan dalam situasi kekalutan dan kesibukan pimpinan mslmt seluruh Kelantan. Dengan pengisian dari Ustaz Yahya Othman dan YB Dato' Omar menghidupkan lagi suasana dan penyampaian ilmu kepada peserta. Di sini ingin aku terjemahkan kertas kerja dari Ustaz Ya yang bertajuk Kepimpinan dalam Islam:Tugas dan tanggungjawab. Selepas Ustaz Ya membentangkan kertas kerja ini telah timbul dari beberapa orang muslimat rasa nak letak jawatan lantaran tugas pimpinan yang terlalu besar dan memerlukan komitmen yang tinggi serta dosa yang perlu dipikul (semestinya). Kertas ini akan aku postkan pada hari esok atau hari ini, InsyaAllah.

Kepimpinan bukan suatu yang glamor sebenarnya tapi tanggungan yang amat berat. Apakah terlaksana tanggungjawab yang diberi diselesai dengan sebaiknya, atau hanya ada pada pangkat tapi tidak ada masa atau hati untuk menggerakkannya, atau lebih baik lepas sahaja jawatan tersebut. Bukannya berada di dalam parti kerana orang parti masih sayangkan kita tapi amanah yang sebenarnya yang perlu di pikul, dan berupa fardhu ain kepada diri kita. Dalam dakwah bukan suatu matlamat untuk kepentingan diri atau populariti yang hendak diketengahkan.

Sebenarnya amat bertuah kepada sahabat-sahabat yang pernah mengikuti siri tarbiah ketika di kampus, ilmu teori yang diperolehi sebelum ini sedikit sebanyak membantu diri untuk terlibat dengan parti Islam. Dan sepatutnya kita menjadi mad'u kepada ahli sewaktu ini bukannya sebaliknya. Ya bukan mudah untuk berada dalam parti dan berada di kedudukan yang "tinggi" sebagai AJK Pemuda, Muslimat, Nisa', Ulama' dan sebagainya, tetapi keberuntungan yang ada atau rezeki yang cepat berada di peringkat pimpinan sepatutnya di halusi sebaiknya oleh kita, bukan mengambil kesempatan (?).

Kepimpinan bukanlah satu kebanggaan tetapi amanah yang perlu dipikul, sesama kita menjaga kepimpinan yang diamanahkan dari Allah kepada kita

No comments: