Tuesday, December 30, 2008

Tarbiah bagi remaja Islam

Selama 2 malam 3 hari program Kem Beliawanis Kubang Kerian berjaya diadakan. Dengan kehadiran peserta seramai 120 orang, urusetia terpaksa berhempas-pulas bagi menjayakan program tersebut dengan bilangan yang urusetia yang amat sedikit. Namun sikap bantu-membantu meringankan kerja masing-masing.

Remaja merupakan golongan yang keliru dalam menuju alam dewasa, berpaksikan alam kanak-kanak. Ramai yang terjebak ke lembah maksiat jika tidak disedari perbuatannya. Aku selaku ajk yang bertugas mengajar mereka bagaimana solat jemaah, berdiri perlu rapat antara satu sama lain, betulkan sof, tidak bergerak terlampau banyak, membaca ayat-ayat dalam solat sekadar pengdengaran kita sahaja. Malah prktikal solat turut diajar kepada mereka. Mereka merupakan generasi akan datang yang akan mewarisi pimpinan sekarang. jika kita pandai mendidik mereka dengan betul maka kita akan melihat generasi akan datang merupakan generasi yang terbaik, mengamalkan Islam yang sebenar.

Tugas mendidik terletak di bahu semua petugas Islam, petugas Islam ialah mereka yang mengaku agama Islam ini adalah agama anutan mereka.

No comments: