Monday, February 16, 2009

Berpura-pura atau sebenar..

Ramai di kalangan kita yang suka bersikap berpura-pura atau melahirkan sikap yang sebenar. Ada juga yang sepenuhnya mempertahankan diri demi mengatakan diri tetap benar, biarpun kita tetap salah. Kalau dapat dilihat melalui mata batin pasti kita dapat melihat betapa berpura-puranya manusia. Ramai di kalangan kita suka play-safe, tidak pernah nampak melakukan kesalahan, dan apa yang dibuat betul semata tanpa sedikit pun kesalahan di lakukan.


Tidak bolehkah untuk mengatakan aku juga salah, atau saya minta maaf atas kesalahan saya, susah atau payah itu bermula dari hati kita. Tidak berupaya untuk menyedarkan diri kita adalah salah. Dan kita tidak mengharapkan sahabat kita untuk menegur kita, kita hanya mengharapkan pujian semata. Qulil hak walau kana murran (berkatalah benar walau pahit sekali pun). Kalau terlalu bercakap yang benar, pastinya akan di marahi orang, ye kerana terlalu berterus-terang. Hanya mereka yang tahan dengan lidah kita memahami kita. Susah juga kalau tidak berterus-terang, kerana ada sahabat yang tidak mengerti apa yang aku buat salah rupanya.


Memang susah untuk menjadi hamba yang boleh diterima di sisi Allah dan manusia. Rasanya kalau hubungan dengan Allah dapat dijalani dengan baik kalau sesekali melakukan kesalahan Allah yang bersifat pengampun akan pastinya mendengar luahan kita hambaNya. Namun hubungan sesama manusia perlu dihalusi sebaiknya, terkadang kita rasa sudah ok tapi tidak ok sebenarnya. Walau susah tapi kita pasti ada saham dalam melakukannya kerana kita sabar dengan karenah manusia.

No comments: