Wednesday, February 11, 2009

Memahami sahabat

Perbualanku semalam bersama Hewi PMRAM membangkitkan pelbagai memori semasa menuntut di al-Azhar tika dahulu. Terkenang kembali sahabat-sahabat yang pernah aku dampingi, sama hadapi sedih dan duka dalam kehidupan sebagai pelajar dan penggerak kepada persatuan KPKM (Keluarga pelajar-pelajar Kelantan Mesir) dan PMRAM persatuan induk di sana. Setiap hari bergelumang dengan aktiviti dan sarat dengan masalah yang perlu disetlekan. Tapi itulah kehidupan yang perlu dilalui.

Akhir tahunku di Mesir menyebabkan jadual harianku semakin bertambah. Menghabiskan pengajian di markaz Bahasa Arab, pengajian bersama adik-adik (sebagai moderator kelas tambahan) dan pengajian di kuliah. Semuanya perlu dilakukan sebaiknya.

Bagaimana suasana mahasisiwa al-Azhar pada hari ini? Terdetik juga di benakku, harapnya semakin baik dan harapanku agar mereka balik dan memberi obor kepada masyarakat Malaysia terutama ilmu. Tidak salah untuk berada bersama orang kampung untuk memberi penjelasan mengenai hukum-hakam dalam agama, walau sibuk dengan j-qaf dan sebagainya yang membelenggu kehidupan seharian. Harapanku juga moga alumni al-Azhar menjadi mentor kepada masyarakat bukannya menjadi bahan fitnah kepada parti dan jemaah Islam.

Harapan bersama, selagi hayat bersama Jemaah Islam, mempertahankan hingga nyawa yang terakhir. Amiin

No comments: