Sunday, February 15, 2009

Hari yang memeningkan

Mehnah dan ujian sentiasa menimpa umat demi untuk melihat setara mana umat dapat menyelesaikan permasalahan yang berlaku. Hari ini hari penuh mehnah yang aku lalui. Perjalan ke Kuala Lumpur membawa AJK Lajnah Penerangan Muslimat Kelantan diuji dengan pelbagai suasana sama ada program yang diserahkan ketua lajnah kepadaku dapat dilaksanakan dengan baik atau sebaliknya.

Niat untuk membawa adik juga turut terhalang. "Tidak mengapa" pujuk diriku sendiri, kita akan keluar daerah bersama nanti. Dalam kekalutan merancang, datang permintaan dari orang luar untuk bersama kami. Ya Allah bagaimana untuk berkata 'tidak' dengan tidak memberi orang terasa dan orang lain juga terasa, tetapi keputusan 'tidak' perlu dikata, demi maslahah orang lain. Akukah juga perlu memutuskan walhal aku hanya sesiapa? Maka aku berkeputusan putuskan juga yang layak hanya mereka yang layak. Minta maaf.

Berada dalam jemaah atau apabila kita dilantik sebagai kepala, segala bentuk keputusan perlu diputuskan, jangan sesekali memberi mandat kepada anak buah atau orang lain untuk memberi keputusan, lantaran kita mengelak takut dikata orang. Apabila aku memutus maka aku bakal dikata, tidak mengapa kerana kita telah dilantik orang untuk memberi kata putus. Begitu jua kita melihat MB sah Perak YAB Dato' Seri Nizar, kata putus darinya tidak letak jawatan kerana untuk letak jawatan perlu melalui beberapa prosedur, kita ketahui pasti. Kalau tidak tahu, baca dan teliti.

Tidak salah untuk kita mengkaji atau study apa-apa perkara apabila kita dilantik atas sesuatu gerak kerja. kita sebagai pengarah program atau ajk cuma. Jangan hanya membuat tanpa tidak tahu. Untuk tahu maka kerja perlu dikaji sebaiknya. Kita tidak rugi dan gerakkerja kita akan berjalan mengikut mesyuarat atau perancangan yang baik. Kalau ada sedikit kecacatan (khalal) sama-sama ditangani dengan hikmat dan syura sesama kita. Bukan mudah untuk melakukan kerja dengan hasil yang membanggakan, tetapi sekurang-kurangnya kita melakukan dengan baik serta muafakat semua anggota kerja

No comments: