Tuesday, January 26, 2010

Apa perasaan ini?

Tahap persahabatan aku ini bersama sahabat boleh dikatakan power juga, kerana jika aku terasa rapat dengan dengan seseorang aku akan back dia bermati-matian, tetapi perasaan itu akan terkubur kiranya tikam belakang berlaku. Aku pernah mengalami situasi berkenaan, dan aku akan tinggalkan dia tanpa menoleh kebelakang, dan pastinya aku halalkan segalanya.


Sekarang aku bertugas di pejabat dan merasai perasaan sahabt-sahabat yang berada di sini, sekurangnya aku dapat meredakan sedikit rasa celaru mereka bila mereka tertekan. Aku mesti bersedia untuk menerima panggilan kiranya mereka memerlukan telinga aku untuk mereka meluahkan kemarahan mereka, sekurangnya itu sedikit pertolongan yang dapat ku berikan.


Angin taufan seolah-olah melanda kawasanku kini, dan rasa itu turut dikongsi bersama. Kenapa apabila semakin tinggi kedudukan kita tidak cuba untuk kita tunduk sedikit ke bawah untuk melihat bagaimana rumput yang menjalar di bawah kaki kita?takkan rugi untuk meninjau suasana selain tempat kita. Situasi tenang yang cuma kita kuasai? minta dipuji sentiasa walau kita juga melakukan kesalahan? fikir-fikirkan juga bagaimana perasaan orang yang dibawah.


Sebenarnya dan yang sebenarnya tidak berapa sabar untuk aku melangkah kelaur, tetapi demi sedikit kesabaran terpaksa juga aku tinggal sebelum aku keluar. Aku rasa kesabaran tersebut bertambah apabila mendengar rintihan dan luahan hati sahabat yang bersama mengalami perasaan yang sama. Aku rasa cukup sampai di sini untuk aku berbakti di sini, ilmuku tidak diduga dan berkarat di kepada dan didada apabila tidak digunapakai. Sepatutnya ilmu yang dipelajari lebih 20 tahun ini perlu dipraktikkan. Allah memberiku peluang untuk bersama sahabat-sahabat di sini merasai pahit manis bekerja untuk perjuangan Islam bersandar PAS makanya keluarnya aku pasti semarakkan perjuangan ini untukku kongsikan segala ilmu dan pengalaman kepada mereka yang sangat-sangat memerlukan, insyaAllah.


Apakah perasaan ini? Ini adalah satu luahan pada kertas putih mewakili sahabat-sahabat sedikit teraniaya bawah payung kesejateraan.Mungkin ujian demi memantapkan iman yang apstinya dipilih Allah Taala.

No comments: