Sunday, January 3, 2010

Mendidik yang terdidik




Kebersihan diri tanda kebersihan hati. Keduanya ada kesinambungan demi kebersihan aqidah. Islam mengajar bersih itu sebahagian daripada iman, kesucian itu juga dari tanda keimanan. Para remaja memerlukan efahaman yang jelas, maka kitalah yang perlu memhamkan mereka dengan sejelasnya peri penting kehidupan ini. Mana yang baik dan sebaliknya. Dengan cubaan dunia yang semakin menakutkan ini persediaan dalaman perlu dijana denagn sebaiknya demi pertahanan dalaman dan luaran.


Dengan sedikit ilmu yang Allah pinjamkan ini jangan ada rasa kedekut untuk memberinya kepada ummah. Menjadi petunjuk kepada yang mendengar berapa banyak pahala yang diperolehi? jika bersama keihlasan yang tak terbayar, amat mahal pahala tersebut. Guna membeli syurga kelak.


Tidak ingin kita melihat remaja dan masyarakat ini hancur di depan mata dan kita merasa lega tanpa gundah gelana dalam memikirkan, kemana hala tuju masyarakat ini. Mendidik sudah menajdi tugas kita. Aku masih menunggu bila ketikanya aku beralih arah dari kerja ku ini? Aku tahu aku berada di posisi penyelamat kerajaan, tetapi akan lemau juga aku dengan tidak dikeluarkan ilmu yang kupelajari selama ini. RAsa kerugian lantaran tugas seharianku hanya mengadap komputer, membuat kertas kerja dan surat jemputan juga menghadiri program. Amat sedikit yang terbit dari diriku. Aku mengharapkan jalan sinar disana ada buat diriku untukku realisasikan ilmu yang Allah anugerahkan ini.


Amat amat yakin dengan janji-janji Rasulullah dengan tiga perkara yang insan dari kegelapan kubur, doa anak yang soleh, ilmu yang memberi manfaat dan sedekah jarian. Aku tidak berharta tetapi ku punyai sedikit ilmu untuk dikongsi bersama, semoga niatku ini dapat direalisaikan sedikit masa lagi. Doakan aku

No comments: