Monday, January 12, 2009

Kebajikan rakyat hingga akhirat

'Kebajikan rakyat dijaga sehingga ke liang lahad'. TPM berkata dalam Utusan Malaysia hari ini. Tambah beliau tidak perlu mewar-war Negara berkebajikan sedangkan BN telah menjaga kebajikan rakyat dengan baik. PAS ingin menjaga kebajikan bukan setakat ke liang lahad tetapi ke akhirat sana. Sama ada hubungan terputus ketika mana jenazah di masukkan ke dalam liang lahad maka bantuan dari kerajaan UMNO turut terhenti.

Peranan Islam bukan setakat itu saja, kebajikan yang ingin diberikan berterusan walaupun jenazah berada di linag lahad hingga bangkit mengadap Allah Taala. Buktinya mafhum dari Sabda Rasulullah S.A.W terputus hubungan kecuali 3 perkara iaitu:
-sedekah jariah
-doa anak yang soleh
-ilmu yang memberi manfaat

Apabila Kerajaan Kelantan mengadakan kifalah diberikan kepada warga tua sebanyak RM2,500, RM500 untuk penyelenggaran jenazah, dan bakinya diberi kepada waris. Sekiranya pemilik kifalah tersebut menyedekahkan wang sebanyak RM2,000 kepada masjid atau rumah anak yatim atau pertubuhan Islam, maka amalan sedekah akan berterusan kepadanya walau dia telah meninggal dunia. Kebajikan inilah yang dipraktikkan oleh Kerajaan PAS Kelantan.

Contoh selain dari itu, ambil upah naikkan bendera demi naikkan Islam, maka selagi bendera terpacak di situ selagi itulah pahala masuk ke akauan yang menaikkan bendera tersebut. Jika membantu pekerjaan maksiat juga maka dosa akan bergerak masuk ke dalam akauannya.

Apa matlamat yang UMNO bawa untuk rakyat? Pembangunan? Mana-mana kerajaan yang dipilih rakyat akan membawa pembangunan. Jika Inggeris masih memerintah mungkin Malaysia kan menjadi lebih maju dari sekarang. Tetapi kita tidak mahu begitu, yang ingin kita perlukan adalah hala tuju yang bakal dibawa oleh kerajaan. Berapa keratkah pimpinan UMNO yang boleh jadi imam solat? Dato' Omar berkata, pemimpin adalah imam di dalam dandi luar solat. Maka pilihan pengundi turut melibatkan akhirat bukan setakat liang lahad sahaja.

No comments: