Monday, October 19, 2009

membaca dan berfikir serta bertindak

Proses untuk menjadi insan yang betul-betul bermanfaat adalah mengisi dirinya dengan keilmuan ditambah keimanan dan tidankan yang ada tujuan. Sekiranya kenalan yang dikenali bertindak tanpa iman dan tujuan maka akan terlihatlah kebodohan yang berlaku. Kiranya ada masalah dengan seseorang maka apakah tindakan kita yang tama? memarahinya tanpa rasa "aku ini berijazah, takkan aku memerahinya membabi-buta tanpa rasa sepatutnya aku berkelakuan sebegini atau begini atau diam sahaja jalan yang terbaik.


Alam bekerja ini rupanya rupanya lebih mencabar dari alam belajar. Ketika belajar hanya bermain dengan masalah pelajar, peperiksaan, pergaulan sesama pelajar yang bagiku tidaklah terlalu rumit untuk dihadapi. Tetapi suasana sudah berubah, aku perlu beranjak dari paradigma yang lebih lagi dalam mengharungi suasana baru ini. Alam bekerja dan pergaulan yang lebih besar. Rupanya masalah sesama sendiri adalah masalah yang terumit dalam susunan dakwah. Orang dalam rumah perlu ditarbiah sebelum orang di luar ruamh. Sahabat yang paling dekat perlu diteliti lebih dari orang luar, orang sepejabat perlu dinasihati sebelum pejabat yang lain. Dan itulah ujian yang terberat rasanya.

Atau kita perlu hadapi orang yang rasa dirinya lebih betul dnegan hanya 'maafkan dia, sebenarnya dia tidak tahu' atau perlu dan katakan padanya 'kenapa kamu boleh berfikir dan berkata sedemikian' atau katakan padanya ' betapa bodohnya kamu!' Noktah dan terus berlalu darinya. Kita merasa terkdang manusia ini tidak perlu dikatakan lagi atau dinasihati lagi kerana otaknya sudah tertutup, hatinya sudah keras atau dadanya sudah tidak mampu mendengar nasihat dan teladan dari orang. Hanya berpandangan 'aku yang betul orang lain memandai aje menasihati aku". Kiranya ingin berkelakuan demikian maka duduklah anda di bukit sana yang penghuninya hanya gajah, harimau, unggas dan haiwan-haiwan liar dan jinak tidak perlu ku tuliskan di sini.

Dalam dunia ini pelbagai feel di jadikan Allah, opps manusia yang memilih untuk menjadikan dirinya baik atau buruk. Jangan disalahkan Allah, kerana anda telah memilih untuk menjadikan diri anda buruk di sisi manusia dan Allah. Aku sebenarnya ingin berterima kasih kepada mereka yang selalu bersamaku ketika susah dan senang, dan kepada yang selalu ingin menjatuhku maka aku serahkan jua kepada Allah, kalian aku maafkan tapi kita semua akan kembali mengadapNya, kiranya kita kembali dengan sifar kesalahan sesama makhluk ini. Dengan sesiapa sahaja di keliling kita. Jangan tersa segan untuk meminta maaf kerana kemaafan itu membuka hati kita dan ketenangan yang tidak terbayar sebenarnya.

No comments: