Tuesday, October 27, 2009

perjuangan vs perlawanan

Malam ini ribuan rakyat Kelantan menyaksikan perlawanan antara Kelantan vs Perlis. Kia mengharapkan kemenangan, dengan kelebihan bermain di tempat sendiri. Aku mengharapkan juga RTM membuat rakaman siaran langsung, tetapi sedih ianya tidak dipancarkan secara langsung. Perlawanan demi perjuangan? Ya, bagiku demi sebuah kemenangan perjuanagn perlu dilakukan. Demi meraih kemenangan The ared Worrior malam ini perlu untuk menang demi ke separuh akhir.


Sudah beberapa kali seorang kakak minta aku tuliskan pasal orang yang mudah perasan. Aku malas untuk menulis setelah habis peperiksaan tempoh hari. Setelah lama juga blog ini tiada tulisan baru maka buat-buat rajin untukku menulis sedetik. Aku pun tidak tahu bagaimana seseorang itu untuk mudah perasan. Mungkin tahap keimanan yang ada padanya pada tahap yang aku rasa mudah berlaku perasaan luar kawalan, atau tahap keilmuan yang agak tidak digunapakai menjadikan dirinya cepat terperasan. Rasanya itu terpulang kepada empunya diri masing-masing. Tetapi bagiku perasaan tersebut tidak sesuai untuk bertapak pada diri muslim terutama mukmin. YAB Tok Guru sentiasa memberitahu bahawa Islam beserta Iman, penting kepada hamba Allah untuk bergerak selari. Mengapa mudah untuk perasan sedangkan kita akan kembali padaNya juga, kalau-kalau datangkan perasaan bagaimana kehidupan selepas kematian, bagaimana menghadapi malaikat di kubur dan seumpamanya.


Selagi diberi Allah Taala akal yang waras fikiran perlu selari dengan keimanan dan keilmuan yang ada. Agak rugi rasanya apa yang kelaur dari mulut tidak berteraskan kepala dan dada yang dipenuhi idea-idea bernas. Diam itu adalah segalanya, kalau tidak tahu baik diam sahaja. Kerana apa yang kelaur dari mulutmu itu adalah dari hatimu, kiranya buruk maka hatimu juga sedemikian dan kiranya perkataan yang baik-baik keluar maka hatimu juga sebaik perkataan yang keluar dari bibirmu. Terkadang kita menjadi penilai apa yang ada di sekeliling kita. Jangan sampai pemerhatian hati ini menjadi benteng untuk rapat dengan seseorang. Husni zhon penting begitu juga untuk suuk zhon, demi kehidupan yang penuh dengan pancarobanya.

No comments: