Saturday, October 11, 2008

Seni muamalat sesama manusia 2

Allah melarang keras manusia bersikap sombong dan bongkak. Ketika rasa mazmumah mula menguasai diri maka sematkan pada diri bahawa asal keturunan manusia itu sendiri, lahir dari air mani yang keluar dari tempat yang bawah. Maka perasaan buruk itu akan terpadam atau malap dengan sendiri. Apa sangat dengan kehebatan yang ada pada diri?jika anda pandai berceramah bukannya bakat tersebut wujud sendiri tapi ianya dari Allah, jika anda pandai berpolitik ianya bukan terbit dari anda tapi anugerah dari Allah. Terkadang kehebatan yang muncul dari kita menyebabkan kita rasa "aku memang hebat", kita boleh rasa hebat tapi perlu disandarkan kepada kehebatan dari Allah. Mungkin rasa-rasa ini menyebabkan pejuang Islam makin sirna dengan akhlak yang ditarget tapi makin bersinar dengan riya', na'uzubillah. Terkadang dalam mengata kepada musuh tapi banyak kelemahan dtersandar pada bahu, moga perjalanan dalam menegak ad-din tidak berkecai dengan sikap kita (yang banyak gejala-gejala yang dilarang Allah Taala)

ولا تصعر خدك للناس ولا تمش فى الارض مرحا ان الله لا يحب كل مختال فخور
لقمان 18

Maksud:Janganlah kamu memalingkan muka dari manusia kerana kesombongan, dan janganlah berjalan di bumi dengan angkuh! Sesungguhnya Allah tidak mencintai sekelian orang yang sombong dan membanggakan diri

Tok guru sentiada berpesan sekiranya kamu tidak mengakui Allah sebagai tuhanmu maka carilah tuhan lain dan dunia lain untuk menumpang hidup.

No comments: