Tuesday, October 28, 2008

Tarbiah aulad


Dalam membicarakan perkara in bukanlah kepandaianku sebenarnya. Tapi bila membaca rasanya bacaan tersebut ingin dikongsi bersama. Terasa rugi juga jika apa yang kita tahu tidak diberitahu, ilmu jika disimpan akan hilang begitu sahaja. Aku dari kuliah Usuluddin (Akidah dan Falsafah) ilmu yang kupelajari di bidang falsafah khususnya tidak diguna dan di ajar, rasanya sekarang ini tidak mampu untukku mengolah dan menceritakan apa yang kupelajari sebelum ini. Maka blog ini tempat untuk meluah dan berkongsi apa yang aku tahu. Pernah juga sahabatku meluahkan rasa padaku bahawa melalui tulisan kita akan kenali watak sahabat kita itu. Mungkin benar, tapi blog yang dibuka ini hanya untuk melukir sesuatu yang bermanfaat sahaja (Insyaallah) bukannya meluahkan rasa tidak puas hati yang boleh merosakkan hati orang lain. Moga-moga sesiapa yang membaca tulisanku ini tidak terasa hati tapi boleh menambah sesuatu walau tidak banyak tapi sedikit, juga buat diriku khususnya dan sahabat yang bisa menilai.

Kembali kepada topik perbincangan sebagaimana tajuk diatas, dalam buku yang kubaca dari Al-ustaz Doktor Wahbah Zuhaili, tarbiah anak-anak dari segi pembelajaran perlu dititik-beratkan. Tarbiah menurut Daktor Wahbah keupayaan ibubapa mendidik anak-anak sehingga sampai had sempurna untuk penerimaan sesuatu (pertarbiahan), penyempurnaan dari segi material, jasmani, diri, rohani, akal, akhlak dan kemasyarakatan (berdepan dengan masyarakat)

Manakala ta'lim (pendidikan) pula separuh dari tarbiah, ibubapa perlu ada ilmu pendidikan anak-anak, untuk membaiki kehidupan mereka, ilmu sebagai guru, serta ilmu tentang bagaimana untuk hidup di muka bumi Allah ini dengan agama dan akhlak yang terjamin.


bersambung dikesempatan waktu yang lain

No comments: