Tuesday, November 18, 2008

Antara kaum di bumi Tok Guru




Maaf selama beberapa hari tidak mengupdate blog ini. kekangan waktu menyebabkan blog ini tidak sempat di update. Sabtu lepas program pejabat bersama kaum India di Guchil, Kuala Krai. Tok Guru datang merasmikan program tersebut yang diberi nama Pemimpin Bersama rakyat Sempena Deepavali 2008. Dalam pertama kali dalam hidupku program bersama kaum India di Kelantan. Kehadiran hampir 1000 lebih kaum India Kelantan.

Dimulakan dengan ucapan aluan dari Exco Kerajaan Negeri YB Dr. Mohamad Fadzli Dato' Hassan, wakil kaum India Tharuman a/l Raman dan ucapan perasmian oleh Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat. Tok Guru berkata selama beliau berada di Kelantan tidak pernah berlaku huru-hara antara kaum, kaum Cina dan melayu yang hidup sekampung saling tolong-menolong, sampaiakn nama kaum Cina dipanggil dengan nama Melayu seperti Hasan, Loh dan sebagainya. Kita sendiri pun maklum bahawa dialek percakapan mereka adalah dialek Kelantan yang lebih kelate dari orang Kelantan.

Ini merupakan satu berkat kehidupan yang diberikan Allah kepada rakyat Kelantan. Berkat dengan kepimpinan Ulamak yang ada.

Pertunjukan seni kebudayaan India turut dipertontonkan kepada umum, serta pertandingan kolum. Sebanyak 20 penyertaan yang dibuat sempena program tersebut.

No comments: