Friday, November 14, 2008

Usrah proses tarbiah




Usrah i-J telah mengadakan qiam di rumah salah seorang ahli usrah kami. Beberapa bulan sudah kami berusrah dan kali ini disempatkan dengan izin Allah Taala untuk kami mengadakan qiamullail. Secara peribadi untuk bangun qiam begitu susah lantaran kesibukan waktu bekerja ini. Sewaktu alam belajar qiam merupakan rutin bagi hidup. Runsing juga memikirkan diri yang semakin malas untuk bangun malam. Sekiranya terlepas bangun malam aku akan pastikan mengqada' amalan sunat seperti zikir, solat sunat, baca quran dan sebagainya. Waktu solat fardhu pastikan awal. Pernah juga kukenali seseorang yang aktif bangun malam tapi apabila solat fardhu dilewat-lewatkan. Itu silap perhitungan sebenarnya.

Inginku kongsikan sedikit dari usrahku sekarang, buat masa ini aku mengikuti usrah gabungan (muslimat negeri), usrah muslimat DUN Bunut Payong dan usrah Intelek Juang. Kesemua usrah ini aku sayang, tapi yang paling aku sayang adalah usrah Intelek Juang. Kami boleh berkongsi ilmu yang tidak dapat kubincangkan dalam usrah muslimat. Dengan title diploma atau ijazah yang dimiliki oleh ahli kami dapat kami mengupas pelbagai tajuk dengan baik atau hampir baik.
Permulaan usrah aku bukan bermula dengan taaruf yang lama, kami bermula dengan tajuk perbincangan dalam buku dan isu-isu semasa. Selepas dari itu kami bertaaruf dan mengenal dengan lebih dekat. Sorohah (frankly) ku katakan betapa aku sayangkan usrah ini. Pernah juga aku ditanya bagaimana untuk menguatkan hati di antara sahabat. Aku berkata terkadang kita dikurnia rasa atau mungkin chemistry? Itu aku tidak pasti tetapi yang pasti dalam ukhuwwah tersebut ada talian kasih yang dicampakkan Allah. Susah untuk dijelas tapi itu adalah hakikat yang kurasa.

Contohnya semasa persembahan pentomin yang usrah kami pertontonkan di PUTIK menjelaskan kepadaku satu ikatan wujud di antara kami. Tugas ku bersama dua orang lagi sahabat (Ainan dan Ida) memainkan peranan di balik tabir, dan kami berada di bilik P.A. Di antara slot ke slot ada clue yang kami tetapkan (untuk pelakon keluar). Satu slot para pelakon tidak keluar, jadi kami kat atas memanggil nama pelakon (tanpa mikrofon) yang sepatutnya keluar dari tabir. Tapi kuasa Allah, suara kami didengari.

Pemberian Allah buat kami yang sentiasa berpegang dengan taliNya, dengan sentiasa menghidupkan usrah (Insyaallah). Hanya itu yang kami mampu. Ahli usrahku dari pelbagai bidang, doktor, guru, pekerja parti dan sebagainya, Semoga usrah Intelek Juang diberkati Allah sentiasa.

Proses pentarbiahan yang paling berkesan adalah melalui usrah. Teguran dari sahabat perlu untuk pembaikian diri dari semasa ke semasa. Selama permukimanku di Kaherah, aku mengaut pengalaman sebagai anak usrah dan naqibat. Usrah terakhir di Mesir menyeronokkan bagi diriku. Walaupun aku sebagai naqibat tapi aku tetap seperti ahli yang lain, membaca manhaj usrah, mencari isu-isu yang perlu diketengahkan, membuat homework atas hukum-hukum yang dikupas oleh usrah kami. Dan kami dari pelbagai negeri, dari Perak, Kelantan, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang. Kenangan menggamit kembali, terasa rindu pada kenangan sewaktu berpersatuan di sana. Tidak mungkin untukku kembali lagi, tapi ilmu-ilmu yang dikutip sebelum inilah yang membuatkan aku terus berada dalam parti, dan moga-moga untuk selamanya.

No comments: