Thursday, November 27, 2008

Ikhtiar

Istikharah...aku cuba istikharah buat sahabatku yang ku kira boleh aku kirakan dengan sahabat yang kukenal. Aku cuba melakukan cara yang tercepat untuk peroleh jawapan dari persoalanku. Menurut k'Zailah (Ketua Muslimat Kelantan) cara tercepat untuk dapatkan jawapan dari Allah Taala adalah dengan cara membaca al-Quran selepas solat. Malam tadi ketika bangun untuk bersahur, aku lakukan solat sunat dan solat istikharah dan meminta jawapan dari Allah, bagaimana sekiranya aku cuba satukan sahabat-sahabtku itu? Maka selepas solat aku mengambil al-Quran dan membukanya di sebelah kanan, dengan tidak ku tahu surah apa dan mukasurat berapa. Maka di situ aku temui jawapannya dengan cepat.

Itu satu cara untuk dapatkan jawapan dengan segera. Cara lain yang dengan solat istikharah selama 3 hari berturut-turut beserta solat hajat. Maka Allah akan datangkan melalui mimpi atau hubungan tersebut dipermudahkan. Tanda-tanda tersebut dengan tiada halangan dan pihak keluarga merestui.

Ada juga sahabatku yang pernah melakukan solat hajat sahaja tidak melakukan solat istikharah kerana dia takut dengan istikharah tersebut jawapan yang diingin bukan sepertimana yang di harapkan. Alhamdulillah jodohnya bersama orang yang dia impikan.

Aku biasa melakukan istikharah ketika menghadapi imtihan (peperiksaan). Kerana tidak tahu nak tekan pada muqarrar yang mana, jadi dengan istikharah aku mendapat petunjuk dariNya untuk menumpukan pada mukasurat atau tajuk yang bakal masuk imtihan. Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: Istikharahlah walau nak pakai kasut.

Istisyaarah atau istikharah, biasanya istisyarah digunakan pada tempat yang memerlukan jawapan segera. Contoh tetiba diajak sahabat untuk keluar makan, maka istisyaarah diguna dengan pandangan kita dan kesan positif atau negatifnya. Dalam kehidupan pemerhatian pada setiap perkara perlu dilakukan. Dalam mesyuarat biasanya penaakulan dengan istisyaarah dan istikharah diperlukan dan dilakukan. Terkadang dalam masa yang sama atau masa yang lain.
Dan jawapan yang datang perlu dari keputusan yang baik. Bukan senang untuk menghasilkan jawapan yang menyenangkan. Tapi pertalian dengan Allah Taala biasanya akan memandu kita ke arah jalan yang disenangi ramai Insyaallah. Maka kita tidak sepatutnya merasa marah atau tidak senang hati sekiranya kita melaksanakan sesuatu kerja atau program, dan muhasabahnya dari dari orang ramai menyakitkan telinga dan hati mendengar kerana kita bekerja untuk rakyat atas nama Islam. Tidak perlu merasa dan kita seharusnya lebih terbuka.

Seronok untuk menulis tapi perasaan bukannya plastik. Perasaan letak pada kaki? Terkadang boleh dibuat tapi sebenarnya bukan sesenang mengatakan dan menuliskannya. Kita bekerja dengan hati dan perasaan, tapi biarlah perasaan tersebut bukan 100% demi kerja kerana biarlah perasan tersebut bersandarkan kepada pastinya ada kegagalan, pastinya ada komen menyakitkan, pastinya ada khalal (cacat), tapi pastikan kerja tersebut bersandarkan 100% pada Allah Taala. Kiranya gagal tidaklah sakitnya melampau.

Rasanya dalam telahan aku, jangan dinadirkan istikharah pada diri, jangan hanya apabila ada orang bertanya baru hendak bertanya Allah. Kerana pastikan hati sentiasa bercakap dan bermuamalat dengan Allah Taala

No comments: