Tuesday, November 11, 2008

Menjengah muka




Kuliah Banat (tempatku menadah ilmu selama ini) dan Rumah Kelantan Baru (pusat program anak-anak Kelantan di Mesir

Dalam 2, 3 hari ini aku tidak sempat update blog ini. Tetapi hari ini ada sedikit ruang untukku mencoret sedikit rasa dalam merasa apa yang dirasa dengan suasana yang berada disekeliling. Adik-adik yang pulang bercuti (ada yang sudah tamat belajar) ingin membuat Projek Bakti Siswa al-Azhar. Maka aku pun memSMS sahabat-sahabat yang sudah pulang dan bekerja di merata tempat di bumi Malaysia untuk mencukupkan dana, dengan menderma. Pelbagai respon yang kuperolehi, hampir semuanya ingin membantu dan menyumbang. Tetapi hari ini satu kejutan yang kudapat. Ku terima SMS mengatakan usahaku tidak kena kerana minta duit dari mereka, jadi aku terus menelefon sahabatku itu. Alumni mana yang buat PBSA? Nak minta duit baru SMS, hmm aku terus balas, nak bagi, bagi..kalau tak nak bagi diam aje lah. Takkan aku nak jembo (jumpa) semua ysorang-sorang list yang ada dalam handphone aku. Hmm rasa jugak dengan perangai sahabat-sahabatku yang pernah menuntut di al-Azhar ini. Nampak gaya tarbiah di sana tidak mengubah perangai? Mungkin mengubah fikrah. Mungkin ini yang dimaksudkan oleh saifulIslam..mungkin benar. Sahabatku ada memforward email tentang gejala alumni al-Azhar yang tidak mampu memberi ilmu kepada masyarakat dan bermasalah dalam penyampaian ilmu. Hendak juga aku membalas email kepadanya rugi jugak lah beliau berkawan denganku, kerana aku juga alumni al-Azhar. Takkan aku nak merasakan jiwa sahabatku pula. Aku tidak suka berbalas kata melalui pena, baik sahaja melalui lidah. Puas hati. Tapi terima kasih kak, akak kenal saya (yang tidak akan berbuat demikian, dengan membalasnya, tapi muhasabah diri).

Juniorku ramai yang balik tahun ini, bahagia juga rasanya (sebenarnya), kerana masyarakat akan terbela dengan kembalinya mereka ke bumi Kelantan. Salah seorang juniorku yang pernah ditarbiah bersamaku kembali ke tanah air, sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak (aku pun belum jumpa dengannya). Satu hari aku bercakap dengan suaminya, aku minta zaujahnya hadir mesyuarat PBSA (Projek Bakti Siswa al-Azhar). Zaujnya berkata "ana tak bagi zaujah ana bergerak, cukup jaga anak kat rumah" ZUP! Bagai belati menghiris hatiku. Inikah kalam pimpinan yang pernah memimpin pelajar semasa di Mesir (yang baru sangat berada di bumi kelahirannya). Apakah tugas wanita hanya berada d rumah dan beranak? Bagaimana dengan kaum muslimat yang memerlukan ilmu khususnya dari muslimat juga. Cukupkah tenaga yang ada pada lelaki sahaja untuk menerangkan hukum yang masih samar untuk dimengertikan oleh rakyat Kelantan khusususnya. Dan kalam itu yang diucapkan seminggu yang lalu masih terasa di lubuk hati. Aku akan mudah terasa dengan kalam yang berkait dengan Islam,jemaah dan maruah. Kalau aku bisa mengaibkan manusia lain baik aku mengundur diri. Tapi pelik kalam seumpama ini perlu disedarkan. Maka doa dan petunjuk perlu dilahirkan demi melihat adikku ini sedar bahawa tanggungjawabnya meliputi keluarga dan masyarakat. Jangan sampai membawa fitnah kepada Islam. Mungkin kejadian ini menjadi iktibar buat diriku bahawa dalam mengemudi rumahtangga memerlukan komunikasi dan saling faham memahami dalam konteks memberi ilmu kepada masyarakat. Isteriku bukan milikku seratus peratus, dan suamiku bukan milikku seratus peratus. Hati yang satu itu perlu dibahagi kepada bebarapa bahagian, jika kecewa dengan suami atau isteri tidak kecewa seratus peratus. Dalam situasi ku ini ku boleh berkata sebarangan kerana aku tidak punya komitmen kepada insan bernama suami, tapi kalam-kalam yang dilontar moga dengan suatu doa buatku agar aku bisa membahaginya dengan saksama.

لا يكلف الله نفسا الا وسعها

Allah akan menguji hambaNya yang mampu menghadapi ujian yang didatangkan khususnya untuknya. Ujian yang datang dengan pelbagai bentuk, ibubapa, suami, isteri, anak, sahabat, kerjaya, jemaah dan sebagainya. Maka jangan mudah berbangga dengan diri sekiranya anda memiliki suami yang memahami, ana telah berjaya dalam hidup. Bahkan anda diuji dengan kebahagian yang anda perolehi. Takut terjatuh dalam riya' yang membakar pahala bersama kegembiraan yang didakwa anda.. bahagia.

Begitulah sahabat, dalam kehidupan ini segalanya perlu dinilai dengan hati, ilmu dan iman bila semua yang berada di depan kita. Jika tergelincir pakat-pakat angkat sahabat bukan biarkan ia tergelincir lalu jatuh kesakitan. Buat sahabat yang biasa terasa dengan lidahku, maafku pinta, terus-terang merupakan sifatku yang terkadang baik juga malapetaka pada persahabatan. Jika ingin menegur silakan. Tapi ada suatu sudut yang aku mudah terasa dengan apabila kumemberi cakna pada sahabat tapi tiba masa yang tidak sesuai sahabat boleh mengatakan aku tidak sebaik yang disangka. Terasa luluh juga perasaan. Maka aku akan menyendiri, memberi masa untuk kembali bersahabat seperti biasa. Tapi aku cepat melupakan sekiranya sahabat juga melupakan sakit hati itu..

No comments: