Thursday, November 13, 2008

MENCUBA SESUATU YANG BARU


Maaf sebab layout blog asyik bertukar ganti, mencuba sesuatu yang baru sebenarnya. Apa pun blog ini sedaya upaya di update kan. Hari ini aku telah mengikuti 'Seminar Rumahtangga Berkat' di panelkan oleh panelis tersohor Negeri Kelantan, Peguam Che Rosmah, Ustaz Suratemi dan Ustaz Azhar. Banyak input yang kuperolehi dari seminar berkenaan. Berkat? Dalam keberkatan pada yang sedikit atau banyak. Apabila nasi dimakan perlu dihabiskan / dilicinkan kerana terdapat berkat di sana. Aku melihat orang Arab memang mengambil kira keberkatan contohnya 'ish (roti Arab) walau sudah jatuh ke tanah tetap diambil kerana sekiranya dibuang takut turut terbuang keberkatan yang Allah berikan.

Selepas wafat Rasulullah telah meninggalkan gandum kepada Sayyidatina Aisyah, gandum tersebut boleh bertahun selama beberapa minggu, sedangkan gandum tersebut tidaklah terlalu banyak. Maka menjadi satu kepelikan kepada Sayyidatina Aisyah, maka beliau pun menyukatnya. Selepas sukat gandum tersebut habis. Di sini boleh juga dikatakanana apabila gandum berkenaan diambil tetapi tetap tidak berkurangan.

Bagaimana keberkatan rumahtangga? Mengikut YB Mohd Amar tadi gaji bekerja sebagai petani, punyai 8 orang anak mampu menyekolahkan anak hingga ke menara gading (kesemuanya). Itulah keberkatan yang Allah berikan. Maka dalam kehidupan yang yang sesingkat ini , berkat perlu atas nama kerja yang dibuat adalah kerana Allah. Berkeluarga kerana Allah, berkawan kerana Allah, bergaduh kerana Allah, berpisah dan bertemu juga kerana Allah, bekerja kerana Allah, dan segalanya kerana Allah. Maka Allah tidak akan sia-siakan hambaNya yang melakukan segala kerja buat di dunia ini keranaNya.

No comments: