Monday, April 13, 2009

Apa itu cinta

Ketika aku sedang menuntut di Azhar as-syarif pernah kami berbincang tentang cinta. Aku bukannya ahli dalam alam percintaan monyet, hanya melihat dan memerhati kawan-kawan menghadapinya, dan sememangnya aku tidak pandai bermuamalat dengan kaum lelaki lantaran belajar di sekolah perempuan dan hanya bergaul dengan kaum perempuan. Masalah tersebut dapat diatasi semasa aku berada di Mesir, bergaul dengan kalangan ahli KPKM (Keluarga Pelajar Kelantan Mesir)dengan sebaiknya, walau ada tergigit lidah, kerana dikatakan aku kasar. Biasalah dalam proses kebaikan akan terdapat teguran untuk menjadikan kita sebaiknya.

Aku membaca dan bertanya kepada sahabat kerana house-mate aku ditimpa cinta kepada lainan jantina ini, jadi aku bertanyakan sahabat aku tentang masalah yang dihadapinya, mungkin tiba masa untuk sahabatku itu mengalami perasaan kepada jantina yang berlainan. Disini aku catatkan nukilan dari Imam Ghazali:
"Apabila seseorang itu mencintai orang lain kerana Allah, maka hendaklah apabila membencinyakerana Allah juga. Sebab punca yang menyebabkan anda mencintai seorang manusia itu mestilah kerana dia amat taat kepada Allah, ataupun kerana dia dicintai di sisi Allah disebabkan amalan-amalannya yang baik. Tetapi bila orang itu bermaksiat kepada Allah, tentulah anda akan membencinya kerana dia menderhaka kepada Allah dan terkutuk di sisi Allah".

Untuk jatuh cinta kepada insan yang berlainan amat mudah, tetapi untuk cinta dan lakukan yang terbaik kepada Allah terasa juga kesusahannya, padahal Allah akan memberi ganjaran yang tidak terhingga di syurga kelak lantaran cinta yang kudus kepadaNYa.

Cinta terlahir dengan:
1-Mahabbah
kasih yang bertepi, terbatas,biasanya dialami oleh orang-orang yang dilanda cinta, namun itu semua mempunyai batasan, terutama batasan waktu. Seseorang yang mencintai kekasihnya (terutama yang belum menikah) akan merasakan betapa cinta pada saat kali ianya diungkapkan, berbeza dengan saat setelah dia menikah

2-Mawaddah
Kasih tidak bertepi. Kasih seorang ibu kepada anaknya.

3-Rahmat
Kasih tidak bertepi datangnya dari Khalik kepada makhluk

MenurutLawrence Durrell mengatakan bahawa cinta adalah sesuatu yang suci, indah dan bercahaya.

Ibrahim al-khawwash mengatakan cinta itu menghapuskan semua kehendak, membakar semua sikap dn keperluan, dn membenamkan dirinya dalam samudera isyarat.

Manshur al-hallaj berkata kepada Syibly ketika dia akan dibunuh dalam tungku api setelah dipenjara selama lapan belas hari, "Wahai syibly, cinta itu awalannya terbakar dan akhirnya terbunuh"

Jika ada dari sahabat yang kepeningan dalam masalah cinta yang datang secara tetiba ini, maka fikirkan dahulu adakah ianya berdasarkan Ilahi atau sebaliknya. Sekali datang amat mengkucar-kacirkan perasaan tetapi hadapilah ia dengan kematangan yang kita miliki. Kombinasi iman dan ilmu yang ada pada diri kita pergunakan sebaiknya. 'La yukallifullah nafsan illa wus'aha'

No comments: