Thursday, April 16, 2009

Kekurangan diri

Kita merasa rendah diri dengan kapasiti yang ada pada kita, contohnya ilmu, status, pangkat, harta dan sebagainya. Kita terkadanag lupa apa yang kurang akan menyebabkan taqarrub diri kepada Allah semakin bertambah, contohnya. Tetapi tidak pula difikirkan oleh kita betapa kekurangan tersebut menyebabkan kita lebih berhati-hati menjalani kehidupan di akhirat.

Kita terkadang hilang arah dalam kebenaran dan mencari-cari identiti sendiri. Kita yang hanya mengenal diri kita sebnarnya, segala rahsia dan kelemahan hanya kita yang mengetahuinya. Maka apabila disedari kelemahan tersebut ubati dan baiki mana yang terkurang atau tersakit. ini peranan kita bukan orang lain. Orang boleh mengatakan dan menegur tetapi kita yang dahulunya menjadikan diri kita seorang yang terunggul.

Jangan sesekalai menuding jari kepada orang lain jika masalah dan ujian mendatangi diri kita, keranan ujian tersebut adalah tahap ujian kematangan diri atau membaiki keleemahan yang kita ada. Banyakkan mendengar dan membaca al-Quran pastinya kita keseorangan.

Ujian yang datang dapat diganti dengan mendekatkan diri kepada Allah pastinya. kesakitan, ujian, mehnah, rasa diri dijauhi sahabat, tidak dikasihi sahabat, isteri, suami, segalanya ujian tersebut dapat mentaqarrubkan diri kepada ALLAH. Mengapa kita mudah melupakan ALKHALIK jika berlaku situasi menjerat diri sebagai alasan dan penguat kepada kita? Memang tidak mudah tapi mudahkan diri menghadapinya. Bacai sirah, nilai sirah dan lumatkan sirah dalam diri betapa Rasulullah S.A.W dan para sahabat hadapi yang lebih dari kita.

'Laa ila hailla anta subhaanaka inni kuntu minazzolimin'
Kita lebih mengetahui diri kita lebih dari orang lain, maka bermuhasabahlah aku dan kamu.

No comments: