Sunday, April 12, 2009

Poligami isu yang tidak kehabisan

Sahabat aku ingin berpoligami, cuma aku belum bertanyakan kepadanya bersediakah dia untuk melaksanakan tanggungjawab yang besar itu? Sekiranya sudah bersedia aku turut menyokong kiranya keadilan dapat dilaksanakan sebaiknya dan sewajarnya dalam perkiraan dirinya. Aku secara peribadi bersetuju sahaja dengan poligami dengan bersyarat bukannya tanpa syarat. Semampu dengan kadar yang ada pada sisuami, dan pastikan tidak berlaku penganiayaan kepada mana-mana pihak samada pihak pertama, kedua dan seterusnya.


Isu ini telah aku perbincangkan sebelum ini dengan ustaz (bekas pimpinan di Mesir), poligami penting dalam situasi hari ini kerana terlampau ramai wanita dengan nisbah lelaki, perempuan ini berhak juga mengecapi alam rumahtangga, maka perkongsian suami akan berlaku. Jika menjadi isteri pertama, keutamaan hati menjadi isu. Maka soal amanah anak, nafkah menjadi isunya. Maka bukan suatu yang mudah juga untuk dilakukan. Kiranya suami memerlukan isteri yang lebih dari satu maka pengorbanan dari isteri pertama perlu dilakukan, takkan hendak membiarkan suami melakukan dosa melalui telefon, sms, e-mail, chatting dan seumpamanya. Kiranya lakukan dengan peranan bersama bukannya dari satu pihak sahaja. Maka isteri perlu rasional dalam menangani perkara tersbut, dan suami memerlukan redha atau persetujuan dari pelbagai pihak, isteri, keluarga sebelah isteri dan keluarga bagi pihaknya juga.

Sisuami juga harus berperanan sewajarnya bila mengambil keputusan untuk berpoligami, sekurangnya jika ahli jemaah jangan sampai kerja-kerja terbengkalai lantaran beristeri lebih, atau anda hilang dari jalan yang anda pilih. Ingat betapa di belakang lelaki yang berjaya adalah perempuan yang menolak dari belakang. Jika pilihan tersebut tidak berdasarkan empat perkara yang Rasulullah sebutkan, tidak kemana juga poligami yang anda ingin lakukan atau sedang anda lakukan. Aku bukan ingin menjadi negatif dengan banyak isu-isu yang berlaku kini yang agak mencemaskan tetapi ini adalah hukum dari Allah, jika anda memilihnya maka pilihlah dengan berlandaskan syariat yang bertepatan. Sekurang-kurangnya pilihan anda adalah pilihan dari Allah jua. Lakukan istikharah walau anda terasa pilihan anda itu tepat.

No comments: