Thursday, April 23, 2009

sikap yang tidak diingini menghampiri

Dalam pemerhatian dalam hidup menjadi sebuah pengalaman, walau pengalaman dari sahabat dan taulan dan manusia disekeliling kita namun itu adalah sebuah ilmu yang perlu dijadikan pedoman untuk perjalanan hidup kita. Sekurangnya kejadian yang tidak best tidak menghinggapi diri kita dan keluarga jika kita berhati-hati dan bersikap cakna dan ambil berat tentang apa kejadian yang berlaku. Jangan ada sikap 'mujur benda ni berlaku kepadanya bukan padaku' sikap ananiah (individualisme) tersebut memang membakar kebajikan yang ada dalam diri.

Pernah satu ketika staf bawah tidak mendengar apa yang diputuskan dalam mesyuarat masalah yang baru atau rekaan ke pihak yang tinggi. Disini mengadakan cerita yang tiada dan merosakkan nama boss. Berapa dosa yang diperolehi dan berapa banyak pahala yang terkorban.

Melihat dan mendengar dari sahabat sebenarnya menguatkan lagi ilmu dan pengalaman diri kita. Sekarang sahabat sedang menghadapi dugaan, maka ringankan telinga dan hati untuk mendengar rintihan dari sahabat, kita tidak rugi bahkan sedikit meringankan bebanan sahabat, paling kurang?

Iman yazid (bertambah) dan yankus (mengurang) terletak dimana kita menguasai diri kita. Iman tetiba menjadi kurang dan kitalah yang mengkontrolkan keimanan tersebut. Ketika kita mendapat sms dari seorang wanita yang halal kawin dengan perkataan sayang, abang, bagaimana respon dari kita, menjawabnya atau membiarkan. Itu bukan isteriku, bukan suamiku. Maka nilaian iman yang memainkan peranan. Iman adkan wujud dengan ilmu, maka belajarlah selagi mampu. Informal atau formal. Banyak pengajian halaqah di Kelantan, maka jangan disia-siakan , tadah ilmu selagi sempat kerannanya ianya jalan mudah untuk ke syurga selagi tidak berlaku dosa besar dan syirik kepada Allah.

No comments: